Connect with us

Isu semasa

Suami Keluar Bekerja, Wanita MeninggaI Dunia Dalam Tidur Ketika Berpantang Di Sisi Dua Anak

Published

on

pantang

Wanita MeninggaI Dunia Dalam Tidur Ketika Berpantang 

Satu perkongsian mengenai seorang ibu yang meningg’al dunia di sisi anak-anak yang masih kecil, dalam keadaan masih berpantang telah mendapat perhatian warganet setelah kisahnya tular.

Berikut perkongsian yang dipetik daripada Facebook:

Adik-adik semua.. especially adik-adik yang kahwin muda.. berpntanglah elok-elok. Jangan tunjuk hebat lepas bersalin, buat kerja berat-berat, pergi kedai, pergi shopping mall beli barang, makan tak pantang, mandi air sejuk, minum air sejuk. Padahnya pada badan kita, dalaman yang kita tak nampak. Tau-tau dah jadi mcm dalam kisah ni??? Menyesal pun dah tak ada guna. Suami ada, suruh suami buatkan untuk kita. Itu gunanya berkahwin dan ada suami.

Mohon dibaca untuk iktibar bersama..

Al-Fatihah

Salam Takziah. Cikgu Siti Rohana Redzuan (Sesi petang) smk bandar putra telah meninggal dunia, pada jam 8 malam, bersendirian dgn 2 anak di rumah. Dijumpai pada jam 8 malam oleh suami selepas pulang kerja.

Dia baru lepas bersalin. Anak nya kedua baru 48 hari. Cea’ser. Katanya pend4rahan tempat dia cea’ser..

Masa jumpa, anaknya yang baby nangis dah tak keluar suara. Anaknya yang pertama menyusu jugak time maknya dah takde tu.Sebab dah lapar sangat. Nangis sampai muntah-muntah.

Husbandnya balik rumah gelap. Baru tengok anak isteri semua atas katil..

Share kisah cikgu sek anak di smk banda putra .. mungkin ada yang mengenali arwah.

Cara dia meninggal sangat syahdu..

Suami die kerja pengerang bawa lori..plan malam tadi tak balik tapi pukul 8 malam dia smpai rumah..rumah bergelap…

Masok je rumah..anak menangis…yang si abang tengah menyusu di badan arwah..yang baby tengah manangis sampai dah tak dengar suara..masa tu arw’ah dah terbaring dengan mulut berbuih..hidung berda’rah…

Adik ipar ada datang nak hantar makanan pukul 3pm…panggil2 takde yang sahut…lepastu die pergi macamtu je sbb ingt akaknya tengah mandi ke ape ke…

lepastu jiran(cina) dengar baby menanges2..bila panggil tak ada yang sahut…

Boleh bayangkan tak keadaan anak-anak kecik tu macam mana masa maknye pergi…

Hasil post m0rtem.. Peparu berair..j4ntung dah bengkak…

Arwah hanya mengadu penat je kat suami… suami suruh berehat…

Jaga diri ye adik-adik selepas bersalin….Jaga diri Masa pantang tu penting….peringatan utk diri sendiri juga.

pantang

Tambahan :

Sedikit renungan untuk diri sendiri,ahli keluarga dan rakan2

Menantu perempuan jiran along baru meninggaI dunia semalam. Kema’tiannya dianggarkan dalam jam 1 sehingga 2 petang . Hasil post m0rtem, menurut suami arwah, jantung bengkak dan paru-paru berair. Namun arwah tidak mempunyai kedua-dua penya’kit ni.

Arwah meninggalkan 2 anak. Yang sulung lelaki berusia 1 tahun lebih, manakala yang bongsu perempuan berusia 1 bulan lebih . Kedua-duanya menyusu badan. Kema’tiannya disedari ketika suami baru balik kerja dalam lingkungan 8 malam semalam .

Untuk pengetahuan semua..arwah tinggal bertiga di rumahnya. Ketika pulang dari kerja..si suami mendapati isterinya sudah kaku di atas katil. Lebih sedih apabila si suami melihat anak sulungnya sedang menyusu di badan isterinya manakala si adik sudah lesu. Mungkin sebab lapar yang teramat sangat .

Arwah merupakan seorg guru dan rakan kepada isteri along. Seorang yang sangat baik dengan anak-anak, orang tua, jiran-jiran…

D0ktor cakap, hasil dari post m0rtem menunjukkan arw’ah keletihan dan meninggal ketika tidur. Letih mungkin kerana anak-anak masih menyusu badan dan stre’ss.

Akibat str3ss…jantung mengepam terlalu laju dan membengkak dan oksigen gagal disalurkan keseluruh badan . Ini hanya asbab saja. Semuanya telah tersurat. Banyak pengajaran boleh diambil.

Sama2 kita hadiahkan al fatihah kepada sahabat isteri along. Semoga rohnya dicucuri Rahmat.

~c&p~ from fb kak Rean Berhanudin

* KISAH INI BERLAKU LEBIH KURANG SETAHUN YANG LALU. Bersama-samalah ambil iktibar daripada cerita ini..

Sumber : Viral Johor

Isu semasa

Miliki Hotel Mewah 42 Tingkat Tengah Bandar KL, Inilah Pemiliknya Jutawan ‘Low Profile’

Published

on

By

hotel

Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan seseorang individu kepandaian menggunakan kesempatan yang terhidang depan mata.

hotel

Setiap kali mendengar kejayaan orang lain, pastinya ia memberikan inspirasi dan mendorong bagi mengikuti jejak langkahnya.

Jutawan L0w Pr0file Dari Kampung Baru

Datuk Mohd Khay Ibrahim, jutawan ‘l0w pr0file’ dari Kampung Baru, antara kampung yang masih wujud di tengah kota metropolitan Kuala Lumpur.

hotel

Menurut laman web rasmi ZIKAY, beliau memiliki kemahiran yang kukuh dalam bidang perniagaan sejak zaman kanak-kanak lagi.

Kini beliau adalah Pengarah Urusan Kumpulan ZIKAY Group Berhad iaitu sebuah en.titi Bumiputera yang mengkhusus dalam pelbagai struktur ek0nomi dan perniagaan yang berpusat di tengah-tengah Kuala Lumpur.

Aktif Aktiviti Amal

Berbakti kepada masyarakat sentiasa menjadi amalan berterusan. Sumbangan dan penglibatan aktif beliau dalam pelbagai pertubuhan dan acara amal disalurkan melalui Yayasan ZIKAY (ZIKAY F0undation) yang menangani keperluan untuk pendidikan yang betul dan keadaan hidup yang lebih baik.

hotel

Khay dan adiknya, Iszhar

Selain itu, Mohd Khay Ibrahim mengangg0tai beberapa badan awam dan swasta seperti pengerusi Lembaga Penasihat Perbadanan Pembangunan Kampung Bharu, Pengerusi Yayasan ZIKAY, ahli lembaga pengarah Perbadanan Pembangunan Kampung Bharu , ahli lembaga pengarah Tabung Pendidikan 1 Bilion untuk Universiti Teknologi MARA (UiTM) dan ahli lembaga pengarah Kolej Yayasan Melaka.

Bapa 5 Anak Lelaki Hafal Al-quran

Siapa sebenarnya jutawan ini? Beliau adalah bapa kepada lima orang cahaya mata yang mana kesemua anak lelakinya menghafal Al-Quran dan mempelajari ilmu agama dengan mendalam.

Malah beliau turut melaksanakan amalan membaca Al-Quran dan terjemahan di syarikatnya pada setiap pagi, sejak berbelas tahun dahulu.

 

Siapa menyangka beliau adalah pemilik sebuah h0tel setinggi 42 tingkat di Kampung Baru. Hotel Tamu Hotel & Suites bertaraf 4 bintang yang terletak di Jalan Raja Abdullah dan Jalan Raja Alang, Kuala Lumpur milik jutawan ‘l0w pr0file’ ini.

Pernah Dikata Tidak Waras

Pembinaan hotel itu jelas membuktikan tanah pegangan Melayu boleh dibangunkan menjadi hartanah yang bernilai tinggi.

“Pada mulanya, ada yang kata saya tidak waras. Siapa nak percaya orang Melayu boleh dirikan bangunan bukan 10 atau 20 tingkat tetapi 42 tingkat.

“Ada juga yang tak percaya pr0jek saya ini boleh siap,” katanya yang berpengalaman 30 tahun dalam bidang pembangunan hartanah.

Beliau berkata apabila Hotel Tamu & Suites siap dibina, nilai hartanah berdekatan akan meningkat sebanyak 50%.

Mohd. Khay memilih untuk mewujudkan jenama h0tel tersendiri daripada mengambil jenama hotel antarabangsa yang sudah p0pular kerana tidak mahu terikat dengan piawaian yang ditentukan pihak berkenaan.

Tidak Mahu Benda Syubhah Di Hotel

Pembinaan hotel itu meneIan kos pembinaan RM200 juta yang dilengkapi 276 bilik serta 129 servis suite di hadapan Masjid Jamek Kampung Baru pada tahun 2018.

“Kita tidak mahu ada benda-benda syubhah di sini (hotel). Secara tak langsung juga kita memberi pilihan pada mereka yang bekerja dalam industri perhotelan, untuk memilih tempat kerja yang mesra syariah,” katanya sambil menjelaskan usaha yang dibuatnya itu adalah fardu kifayah yang perlu beliau laksanakan sebagai seorang Muslim.

Yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang.

Tiada kejayaan yang dicapai dalam sekelip mata. Tentunya banyak peng0rbanan dan c4baran yang dilalui beliau untuk berada di tahap ini.

Kejayaan beliau boleh dijadikan motivasi buat kita yang Bumiputera juga berupaya duduk sebaris dengan dunia k0rporat dengan pelbagai kaum lain tanpa perlu meng0rbankan prinsip Islam yang kita sanjung.

Semoga terus maju jaya!

Sumber : Facebook Syahril Kadir / Sinarharian

Continue Reading

#SEMASA

LELAKI M4BUK TERJUMPA DIRINYA SENDIRI

Published

on

By

Seorang lelaki mabuk menghabiskan masa berjam-jam lamanya menyertai misi pencarian orang hilang bersama pasukan penyelamat.

Lelaki M4buk Bantu Polis Cari Orang H1lang, Rupanya Yang H1lang Itu Dirinya Sendiri

                                                                                           Gambar Sekadar Hiasan

Seorang lelaki mabuk menghabiskan masa berjam-jam lamanya menyertai misi pencarian orang hilang bersama pasukan penyelamat.

Bagaimanapun, dia langsung tidak sedar bahawa orang hilang yang dicarinya itu sebenarnya adalah dirinya sendiri.

Beyhan Mutlu dari Inegol, Turki sebelum itu mengembara di hutan bersama rakan-rakannya dan didakwa turut minum minuman beralk0hol hingga mabuk.

Namun menurut Daily Mail, isterinya mendakwa cuba menghubunginya berkali-kali tapi gagal, lalu terus membuat lap0ran polis tentang ‘kehilangannya’.

Lantas pihak p0lis bersama pasukan penyelamat dan sukarelawan segera ke hutan berkenaan bagi melakukan 0perasi pencarian Beyhan yang dikatakan hilang itu.

Dalam masa sama, Beyhan bersama rakan-rakannya yang mabuk ketika itu menyedari kehadiran pasukan penyelamat tersebut, lantas turut menyertai mereka bagi membantu pencarian ‘orang hilang’ terbabit.

Bagaimanapun ketika salah seorang penyelamat melaungkan nama ‘Beyhan Mutlu’ dengan kuat sewaktu mencari, Beyhan yang sedang mabuk terus menjawab “Saya di sini!”.

Sekelip mata, ‘orang hilang’ itu telah dijumpai dan misi pencarian akhirnya selesai.

Beyhan kemudiannya diminta untuk beri keterangan kepada polis mengenai ‘kehilangannya’ yang telah membimbangkan keluarganya.

Namun Beyhan merayu kepada p0lis, “Jangan hkum saya te.ruk-te.ruk, tuan. Ayah saya akan bnuh saya,”

Pihak p0lis menghantarnya pulang ke rumah selepas itu dan lanjutan kes ‘kehilangan’ tersebut tidak dikenal pasti setakat ini.

SUMBER : BorneoDailyBuletin

Continue Reading

#DUNIA

ALFIANSHAH MENJADI ANAK Y4TIM PIATU SEKELIP MATA AKIBAT RUSUH4N BARU-BARU INI

Published

on

By

Menonton bola sepak boleh sahaja kita jadikan sebagai hiburan sementara untuk meluangkan masa bersama keluarga. Namun tidak perlulah menjadi penonton yang obses. Bersederhanalah dalam berhibur sepertimana yang dianjurkan oleh ISLAM.

ALFIANSHAH MENJADI ANAK Y4TIM PIATU SEKELIP MATA

AKIBAT RUSUH4N BARU-BARU INI

Menonton bola sepak boleh sahaja kita jadikan sebagai hiburan sementara untuk meluangkan masa bersama keluarga. Namun tidak perlulah menjadi penonton yang obses. Bersederhanalah dalam berhibur sepertimana yang dianjurkan oleh ISLAM. Islam tidak melarang kita secara total dalam berhibur namun berpada-padalah. Insiden rusuhan yang berlaku baru-baru ini di INDONESIA mengakibatkan ibu bapa kepada anak usia 11 tahun m4ti dalam kejadian rusuhan tersebut.

MALANG: Pasangan suami isteri, M Yulianton dan Devi Ratna antara mangsa yang terkorban dalam dalam rusuhan penyokong ketika aksi Liga 1 Indonesia antara Arema FC dan Persebaya Surabaya di Stadium Kanjuruhan, Malang, semalam.
Memetik laporan Kompas, pasangan suami isteri yang merupakan penyokong Arema FC atau Aremania itu dipercayai terjatuh di tangga stadium berkenaan.
Anak tunggal mereka, M Alfiansyah, 11, yang turut mengikuti pasangan itu ke stadium bagaimanapun terselamat. Menurut adik Yulianton, Doni ketika ditemui media Indonesia, kemungkinan abangnya terjatuh dari anak tangga stadium. Ketika ditemui wajah abang sudah biru pucat. Anak mereka sempat diselamatkan pihak polis,” katanya.

Kata Doni, dia terlalu sedih dengan kejadian itu, lebih-lebih lagi mengenangkan rancangan abang dan kakak iparnya untuk meraikan ulang tahun anak tunggal mereka itu bulan hadapan.
Difahamkan, jenazah pasangan berkenaan dikebumikan di dalam satu liang lahad di tanah perkuburan Mergan, Kota Malang.
Dalam kejadian pada Sabtu malam, angka kematian dilaporkan melebihi 150 orang termasuk dua anggota polis.
Insiden itu disifatkan sebagai salah satu bencana terburuk dalam arena bola sepak dunia selepas di Peru yang mengorbankan 300 individu dalam kejadian lebih 50 tahun lalu.
SUMBER : AstroAWANI / kosmo
Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Nz digital Family