Connect with us

Uncategorized

Nabil Ahmad Ditegur Ustaz Kerana Bangun Pukul 3.30 Setiap Pagi Sebab Nak Solat Qada 17 Rakaat

Published

on

Nabil Ahmad Ditegur Ustaz Kerana Bangun Pukul 3.30 Setiap Pagi Sebab Nak Solat Qada 17 Rakaat

Pengacara, pelakon dan pelawak, Nabil Ahmad memberitahu yang dia pernah melakukan solat Qada 17 rakaat setiap hari sebelum menunaikan solat Subuh.

Menurut Nabil, solat 17 rakaat itu dilakukan bagi menggantikan 17 rakaat dalam solat lima waktu yang pernah ditinggalkan dahulu.

“Saya pernah memberitahu Ustaz Wadi yang saya qada solat yang pernah saya tinggalkan dahulu. Saya tunaikan sebanyak 17 rakaat kerana sehari kita wajib solat sebanyak 17 rakaat.

“Jadi, setiap hari, saya akan bangun tidur seawal 3.30 pagi untuk menunaikan solat Qada berkenaan.

Begitupun, ustaz nasihatkan saya untuk tidak terus menerus begitu, sebab takut sekarang saya bersungguh tetapi bila dah penat saya akan tinggal.

“Dia juga nasihatkan saya untuk buat sikit demi sikit tetapi istiqamah. Namun, untuk beristiqamah itu merupakan satu perkara yang paling susah nak capai. Hal ini kerana, ada individu yang pada awalnya semangat, tetapi kemudian tinggal.

“Pengakhiran begitu yang saya tidak mahu… Sebab kita tidak tahu sampai bila umur kita dan Allah akan jemput kita dalam keadaan yang bagaimana,” katanya.

Disebabkan mahu terus istiqamah, Nabil berkata, dia selalu berdoa agar dia sentiasa mendekatkan diri dengan orang berilmu.

“Memang ketika kita menghadiri majlis ilmu atau ‘keluar’, kita yakin, tapi risau bila balik rumah saja, semuanya goyah,” katanya.

sambil memberitahu mahu merancang untuk menghadiri ilmu di Bangladesh, India dan Pakistan.

Mungkin ramai yang mengatakan perubahan yang berlaku ke atas dirinya terlalu drastik. Tidak kurang juga yang melabelkan Nabil berbuat demikian hanya untuk mengikut jejak orang lain dan bersifat sementara.

Bagi Nabil, dia tidak kisah dengan mulut-mulut yang berkata sedemikian asalkan dia tahu apa yang sedang dikerjakan.

“Saya sendiri pun tidak sangka sebenarnya. Apa yang boleh dikatakan, saya lebih tenang dengan apa jua yang saya lakukan ketika ini.

“Saya buat untuk diri sendiri sahaja. Terpulang kepada mana-mana pihak untuk terima atau sebaliknya. Hidayah Allah milik semua,” tuturnya.

Jelas Nabil, penghijrahan yang berlaku ke atas dirinya kini diterima baik keluarga, isteri, rakan-rakan terdekat dan beberapa pihak yang terlibat dengan kerjaya serta perniagaannya.

Menurutnya lagi, segala ilmu yang ditimba dan dipelajari sewaktu menyertai jemaah tabligh membuatkan dirinya lebih menghargai dan bersyukur dengan segala nikmat kurniaan Tuhan.

“Apabila Allah berkehendak, semua perkara akan jadi. Tak kisahlah siapa pun kita di mata-Nya.

“Jujur, nak istiqamah dalam melakukan kebaikan memang susah. Kena minta tolong dan sentiasa mendampingi orang yang baik-baik dan boleh membawa kita ke jalan kebaikan,” katanya.

FOLLOW DAN LIKE KAMI DI 24NEWST

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sumber : Diolah dari g3mpak / kosmo!

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Hiburan

Hanya guna Kurma daging Tin adabi.

Published

on

By

Untuk mak-mak yang bekerja, bolehlah simpan daging kurma tin adabi banyak-banyak. Mak-mak tak perlu risau dah nak tunggu daging beku lembik. Hanya menggunakan kurma daging tin sahaja boleh menghasilkan makanan tengah hari yang sangat istimewa. Mesti anak-anak makan dengan berselera selepas balik daripada sekolah.

Resepi Nasi Daging Paling Ekspres & Viral, Guna Kurma Tin Adabi Je!

Untuk mak-mak yang bekerja, bolehlah simpan daging kurma tin adabi banyak-banyak. Mak-mak tak perlu risau dah nak tunggu daging beku lembik. Hanya menggunakan kurma daging tin sahaja boleh menghasilkan makanan tengah hari yang sangat istimewa. Mesti anak-anak makan dengan berselera selepas balik daripada sekolah.

RESEPI NASI DAGING Ketika kita masih lagi dalam ‘mood’ perayaan Hari Raya Aidilfitri, sudah pasti masih ramai dalam kalangan kita yang masih menerima kunjungan tetamu di rumah bukan? Dah bosan asyik sajikan ketupat, lemang dan rendang sahaja, apa kata anda sajikan pula menu nasi daging untuk mereka yang datang.

Susah nak masak?

Jangan risau, berikut merupakan perkongsian resepi nasi daging paling ekspres dan viral hanya menggunakan kurma dalam tin sahaja. Memang padu!

RESEPI NASI DAGING ADABI VIRAL

Tumis tomato yang didadu

-Tumis la sekali tiga sekawan

-Bawang besar,cabai hijau

-Tumis dengan planta,wangi

-Pastu tuang la kurma Daging Adabi ni

resepi nasi daging

1.Lepas tu ampa tuang la kuah ni dalam beras, kami tambah garam dengan kiub ayam dan daging rebus dalam ni..dan masaklah macam biasa.

2.Ni kami masak dua pot beras basmati bersamaan 3 pot air dan satu tin KURMA DAGING ADABI. Ni cara rajin sikit..agak malas ampa takyah tumis apa apa pun, tuang satu tin kurma daging ni dalam beras.

3.Konsep dia sama ja macam masak beriani kambing Adabi..yang pasti semua jenis lauk tin Adabi sedap!

Untuk air asam tu saya selalu buat gini ja:

Potong nipis tomato dan bawang besar

-Pastu masukkan sambal belacan

-Pastu campur sikit air asam jawa Adabi dan belacan sikit, letak garam sikit dan sos tomato sikit. Gaul semua sekali.

-Kalau takda sambal belacan, ampa potong cabai melaka.

Siap!

Sumber: Hidayah Terbilang, Sirap Limau

Continue Reading

Uncategorized

BUBUR LAMBUK CIRI KHAS RAMADHAN

Published

on

By

Bila nak masuk je bulan puasa ni, menu bubur lambuk memang dicari. Bagi warga kota KL, ada yang sanggup yang sanggup beratur panjang kat Masjid Kampung Baru yang cukup terkenal dengan bubuk lambuknya yang sedap, dan yang bestnya percuma pulak tu.

Menu Popular Ramadan, Bubur Lambuk Versi Ringkas! Tapi Rasanya Ummph…

Bubur Lambuk Versi Simple Tapi Sedap

Bila nak masuk je bulan puasa ni, menu bubur lambuk memang dicari. Bagi warga kota KL, ada yang sanggup yang sanggup beratur panjang kat Masjid Kampung Baru yang cukup terkenal dengan bubuk lambuknya yang sedap, dan yang bestnya percuma pulak tu.

Bubur lambuk ni resipinya ada macam-macam versi . Jika di Terengganu banyak sayur ulam di dalamnya tetapi di Selangor dan KL ni bubur lambuk daging dan ayam lebih popular. Nak-nak kalau guna daging tetel memang terangkat lah rasanya.Ada macam-macam resipi, tapi Min rasa ni lebih mudah dan gerenti jadi.

Resipi perkongsian dari Jamal dan Asmahan via Fb MAHN (Masak Apa Hari Ini).

BUBUR LAMBUK

Bahan-bahan :

2 mug beras | rendam dalam 20 minit

1/2kg daging | campur yang berlemak (daging tetel)

1 bungkus kecil rempah sup

250ml santan

3 sudu makan lada hitam

3 biji bawang merah | dikisar

8 ulas bawang putih | dikisar

1.5sm halia | dikisar

1kiub pati kiub lembu | jika suka

Kentang secukupnya | dipotong kiub

Lobak merah  | dipotong kiub

Daun sup | untuk ditabur

Bawang goreng | untuk ditabur

Cara Memasak :

  • Pijarkan minyak dan tumis bawang-bawang dan halia hingga agak garing.
  • Masukkan rempah sup, tumis hingga naik minyak dan masak.
  • Masukkan daging, gaul sebati dan masukkan beras.
  • Gorengkan beras seketika, dan masukkan air
  • Rebus beras sehingga nampak lembut.
  • Masukkan santan dan garam secukup rasa.
  • Masukkan lada hitam dan pati kiub lembu,Masukkan juga kentang dan lobak merah.
  • Bila sayur dah lembut, taburkan daun sup dan bawang goreng.
  • Siap untuk dihidang.

Mudah dimasak, semua pun masuk dalam satu periuk aje. Boleh ulang makan banyak kali. Kalau beli tapi ‘umat’ kat rumah tu ramai mana puas makan sekali aje kan. Jadi selamat mencuba, try sekarang nanti puasa boleh buat lagi.

Kredit : Jamal dan Asmahan via MAHN, Harmagidun

Continue Reading

Petua

ALMOND COKLAT SEMUDAH ABC

Published

on

By

Almond coklat ini kebiasaannya disajikan waktu hari raya. Namun kini, coklat almond ini juga dijadikan sebagai pemanis mulut/dessert harian.

2 BAHAN INI MENGHASILKAN ALMOND COKLAT YANG SANGAT SEDAP!! 

Almond coklat ini kebiasaannya disajikan waktu hari raya. Namun kini, coklat almond ini juga dijadikan sebagai pemanis mulut/dessert harian. Rupanya cara pembuatannya semudah ABC gais !

Almond Coklat Cuma Guna 2 Bahan, Memang Ketagih! Nak Almond Kekal Rangup, Ikut Tips Ni..
Almond Coklat, Rangupnya Memang Boleh Habis Sebalang. Kudapan almond bersalut coklat ni memang berhantu betul! Sekali dah start mengunyag, memang susah nak berhenti. Ralit makan,krup krap dalam mulut. Rangup sungguh!
Buat banyak-banyak boleh simpan dalam balang. Sambil menonton , sambil makan almond coklat ni.
Nak hiding ganti biskut Raya nanti pun boleh.
RESEPI ALMOND COKLAT 2 BAHAN
Bahan-Bahan:
400g almond
6 pek coklat Cadbury dairy milk ( boleh guna apa-apa coklat kegemaran anda )
Cara-Cara Membuatnya:
Goreng almond tanpa minyak. Api sederhana ye. Rajin- rajin dikacau supaya almond tak hangit dan masak sekata.
Selepas digoreng kemudian masukkan dalam oven pula. Suhu 150 untuk 20 minit. Ini pun rajin buka pintu dan kacau supaya ranggup sebati.
Siap dah.
Rasalah. Rangup sungguh! Tak berhenti makan sebab almond ni. Tapi jangan habiskan sudah. Tak jadi almond coklat kita nanti.
Guna 6 pack untuk 400 gram almond tadi.
Letak dalam mangkuk yang tahan panas.Wapkan. Bawah periuk letak air yang sedang mendidih. Kacau coklat sampai cair. ( guna kaedah double boil ye )
Dah cair begini letak tepi dalam 15 minit. Tunggu dia sejuk.
Dah sejuk coklat tadi masukkan almond. Bila sejuk masuk almond yang dah bakar tadi.
Tips : Jangan masukkan ketika panas, nanti hilanglah kerangupan almond tu. Kacau sebati semua.
Kemudian ambil sudu letak comel comel atas tray. Dah siap masukkan dalam peti ais selama 20 minit.
Siap dah. Boleh dah mengunyah!
Letak dalam balang sesiap. Letak luar pon tak cair ye. Nak lagi cantik, boleh letak dalam paper cup.
Selamat mencuba!
Kredit: Ameera Via Rasa, Harmagidun
Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Nz digital Family