Connect with us

Isu semasa

Miliki Hotel Mewah 42 Tingkat Tengah Bandar KL, Inilah Pemiliknya Jutawan ‘Low Profile’

Published

on

hotel

Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan seseorang individu kepandaian menggunakan kesempatan yang terhidang depan mata.

hotel

Setiap kali mendengar kejayaan orang lain, pastinya ia memberikan inspirasi dan mendorong bagi mengikuti jejak langkahnya.

Jutawan L0w Pr0file Dari Kampung Baru

Datuk Mohd Khay Ibrahim, jutawan ‘l0w pr0file’ dari Kampung Baru, antara kampung yang masih wujud di tengah kota metropolitan Kuala Lumpur.

hotel

Menurut laman web rasmi ZIKAY, beliau memiliki kemahiran yang kukuh dalam bidang perniagaan sejak zaman kanak-kanak lagi.

Kini beliau adalah Pengarah Urusan Kumpulan ZIKAY Group Berhad iaitu sebuah en.titi Bumiputera yang mengkhusus dalam pelbagai struktur ek0nomi dan perniagaan yang berpusat di tengah-tengah Kuala Lumpur.

Aktif Aktiviti Amal

Berbakti kepada masyarakat sentiasa menjadi amalan berterusan. Sumbangan dan penglibatan aktif beliau dalam pelbagai pertubuhan dan acara amal disalurkan melalui Yayasan ZIKAY (ZIKAY F0undation) yang menangani keperluan untuk pendidikan yang betul dan keadaan hidup yang lebih baik.

hotel

Khay dan adiknya, Iszhar

Selain itu, Mohd Khay Ibrahim mengangg0tai beberapa badan awam dan swasta seperti pengerusi Lembaga Penasihat Perbadanan Pembangunan Kampung Bharu, Pengerusi Yayasan ZIKAY, ahli lembaga pengarah Perbadanan Pembangunan Kampung Bharu , ahli lembaga pengarah Tabung Pendidikan 1 Bilion untuk Universiti Teknologi MARA (UiTM) dan ahli lembaga pengarah Kolej Yayasan Melaka.

Bapa 5 Anak Lelaki Hafal Al-quran

Siapa sebenarnya jutawan ini? Beliau adalah bapa kepada lima orang cahaya mata yang mana kesemua anak lelakinya menghafal Al-Quran dan mempelajari ilmu agama dengan mendalam.

Malah beliau turut melaksanakan amalan membaca Al-Quran dan terjemahan di syarikatnya pada setiap pagi, sejak berbelas tahun dahulu.

 

Siapa menyangka beliau adalah pemilik sebuah h0tel setinggi 42 tingkat di Kampung Baru. Hotel Tamu Hotel & Suites bertaraf 4 bintang yang terletak di Jalan Raja Abdullah dan Jalan Raja Alang, Kuala Lumpur milik jutawan ‘l0w pr0file’ ini.

Pernah Dikata Tidak Waras

Pembinaan hotel itu jelas membuktikan tanah pegangan Melayu boleh dibangunkan menjadi hartanah yang bernilai tinggi.

“Pada mulanya, ada yang kata saya tidak waras. Siapa nak percaya orang Melayu boleh dirikan bangunan bukan 10 atau 20 tingkat tetapi 42 tingkat.

“Ada juga yang tak percaya pr0jek saya ini boleh siap,” katanya yang berpengalaman 30 tahun dalam bidang pembangunan hartanah.

Beliau berkata apabila Hotel Tamu & Suites siap dibina, nilai hartanah berdekatan akan meningkat sebanyak 50%.

Mohd. Khay memilih untuk mewujudkan jenama h0tel tersendiri daripada mengambil jenama hotel antarabangsa yang sudah p0pular kerana tidak mahu terikat dengan piawaian yang ditentukan pihak berkenaan.

Tidak Mahu Benda Syubhah Di Hotel

Pembinaan hotel itu meneIan kos pembinaan RM200 juta yang dilengkapi 276 bilik serta 129 servis suite di hadapan Masjid Jamek Kampung Baru pada tahun 2018.

“Kita tidak mahu ada benda-benda syubhah di sini (hotel). Secara tak langsung juga kita memberi pilihan pada mereka yang bekerja dalam industri perhotelan, untuk memilih tempat kerja yang mesra syariah,” katanya sambil menjelaskan usaha yang dibuatnya itu adalah fardu kifayah yang perlu beliau laksanakan sebagai seorang Muslim.

Yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang.

Tiada kejayaan yang dicapai dalam sekelip mata. Tentunya banyak peng0rbanan dan c4baran yang dilalui beliau untuk berada di tahap ini.

Kejayaan beliau boleh dijadikan motivasi buat kita yang Bumiputera juga berupaya duduk sebaris dengan dunia k0rporat dengan pelbagai kaum lain tanpa perlu meng0rbankan prinsip Islam yang kita sanjung.

Semoga terus maju jaya!

Sumber : Facebook Syahril Kadir / Sinarharian

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Hiburan

Hanya guna Kurma daging Tin adabi.

Published

on

By

Untuk mak-mak yang bekerja, bolehlah simpan daging kurma tin adabi banyak-banyak. Mak-mak tak perlu risau dah nak tunggu daging beku lembik. Hanya menggunakan kurma daging tin sahaja boleh menghasilkan makanan tengah hari yang sangat istimewa. Mesti anak-anak makan dengan berselera selepas balik daripada sekolah.

Resepi Nasi Daging Paling Ekspres & Viral, Guna Kurma Tin Adabi Je!

Untuk mak-mak yang bekerja, bolehlah simpan daging kurma tin adabi banyak-banyak. Mak-mak tak perlu risau dah nak tunggu daging beku lembik. Hanya menggunakan kurma daging tin sahaja boleh menghasilkan makanan tengah hari yang sangat istimewa. Mesti anak-anak makan dengan berselera selepas balik daripada sekolah.

RESEPI NASI DAGING Ketika kita masih lagi dalam ‘mood’ perayaan Hari Raya Aidilfitri, sudah pasti masih ramai dalam kalangan kita yang masih menerima kunjungan tetamu di rumah bukan? Dah bosan asyik sajikan ketupat, lemang dan rendang sahaja, apa kata anda sajikan pula menu nasi daging untuk mereka yang datang.

Susah nak masak?

Jangan risau, berikut merupakan perkongsian resepi nasi daging paling ekspres dan viral hanya menggunakan kurma dalam tin sahaja. Memang padu!

RESEPI NASI DAGING ADABI VIRAL

Tumis tomato yang didadu

-Tumis la sekali tiga sekawan

-Bawang besar,cabai hijau

-Tumis dengan planta,wangi

-Pastu tuang la kurma Daging Adabi ni

resepi nasi daging

1.Lepas tu ampa tuang la kuah ni dalam beras, kami tambah garam dengan kiub ayam dan daging rebus dalam ni..dan masaklah macam biasa.

2.Ni kami masak dua pot beras basmati bersamaan 3 pot air dan satu tin KURMA DAGING ADABI. Ni cara rajin sikit..agak malas ampa takyah tumis apa apa pun, tuang satu tin kurma daging ni dalam beras.

3.Konsep dia sama ja macam masak beriani kambing Adabi..yang pasti semua jenis lauk tin Adabi sedap!

Untuk air asam tu saya selalu buat gini ja:

Potong nipis tomato dan bawang besar

-Pastu masukkan sambal belacan

-Pastu campur sikit air asam jawa Adabi dan belacan sikit, letak garam sikit dan sos tomato sikit. Gaul semua sekali.

-Kalau takda sambal belacan, ampa potong cabai melaka.

Siap!

Sumber: Hidayah Terbilang, Sirap Limau

Continue Reading

Hiburan

DESSERT TERENAK DAN MUDAH !

Published

on

By

Kalau dihidangkan pemanis mulut/desert sejuk di depan kita, berebut, cepat habis. Lagi-lagi masa musim panas atau ketika berbuka puasa. Nikmatnya ketika suapan pertama melalui tekak tu hingga tak ingat orang kiri kanan. Antara desert yang sedap dan digemari ramai adalah pudding tiramisu. Resepi kali ini dikongsikan oleh Puan Norliza Bahari. Berikut caranya.

Resepi Puding Tiramisu Paling Senang, Guna Biskut Marie Perisa Kopi Je.

Kalau dihidangkan pemanis mulut/desert sejuk di depan kita, berebut, cepat habis. Lagi-lagi masa musim panas atau ketika berbuka puasa. Nikmatnya ketika suapan pertama melalui tekak tu hingga tak ingat orang kiri kanan.

Antara desert yang sedap dan digemari ramai adalah pudding tiramisu. Resepi kali ini dikongsikan oleh Puan Norliza Bahari. Berikut caranya.

Resepi Puding Tiramisu

Cuti cuti sekolah memang wajib la kena buat. Insya Allah rasa dia sedang sedang je tak manis sangat. Makan time sejuk sejuk ya Allah, mabelles sungguh. Kali ni Kak Liza bagi resepi yang paling mudah. Banyak kali dah buat guna resepi ni. Alhamdulillah anak anak & customer suka.

Bahan-Bahan

  • 1 tin susu pekat
  • 1 tin susu sejat @ cair
  • 5 tin air (guna bekas tin susu tadi untuk sukat air)
  • 11 sudu makan tepung kastad (sudu penuh membukit)
  • Biskut Marie (nak sedap cari yang perisa kopi)
  • Milo secukupnya

Cara-Caranya

[1] Masukkan susu sejat, susu pekat, air dan tepung kastad ke dalam periuk. Kacau bagi sebati.

[2] Kemudian baru buka api sederhana. Kacau sampai pekat dan bekilat. Tutup api.

[3] Masukkan kedalam loyang/bekas secara berlapis. Mula dengan kastad, kemudian biskut kemudian tabur milo. Setelah itu ulang lagi kastad, biskut, Milo sampai last biar tinggal kastad ja.

[4] Selepas itu kisar kasar sedikit biskut dengan milo kemudian tabur untuk yang paling atas.

[5] Siap! Masukkan dalam peti ais. Dah sejuk boleh makan.

Selamat mencuba.

Sumber : Harmagidun, Norliza Bahari 

Continue Reading

Isu semasa

Viral ! Resipi mee rojak ayam !

Published

on

By

Pelbagai resipi masakan mee rojak yang dicipta. Sesetengah orang mereka suka menggunakan lauk ayam dan sesetengah pula suka menggunakan daging ataupun tahu. Sajian ini sangat popular di sabah. Namun kita mungkin dapat membezakan rasa masakan di setiap daerah. Boleh jadi kerana bahan kuah kacang yang berbeza digunakan. Apa pun itu, sajian ini sangat sedap!

Resepi Kuah Mee Rojak Ayam

Bahan Untuk Kuah:

1 cawan kacang tanah (goreng dulu dan kisar)
1 senduk @ 1/2 cawan cili kisar
6 keping biskut marie (kisar sampai hancur)
1 labu bawang merah besar (kisar)
4 ulas bawang putih (kisar)
1 inci halia (sebesar ibu jari, kisar)
3sdb gula (secukup rasa)
2sd garam (secukup rasa)
1sd gula merah (secukup rasa)
500ml air (secukupnya)
Air asam jawa

** kuah rojak ni mesti manis, tak cair sangat, tak pekat sangat

Bahan Sampingan Lain:

Ayam goreng
Cucur udang @ cekodok
Timun
Sengkuang
Taugeh
Tauhu goreng
Cili hijau besar
Telur ayam rebus
** semua bahan ni dihiris dan dipotong
Mee

Cara Buat Kuahnya:

1. Tumis bahan kisar sehingga naik bau dan kekuningan. Bila minyak dah timbul baru masukkan cili kisar. Masak sehingga pecah minyak.

2. Selepas itu masukkan kacang yang dikisar, biskut marie yang dikisar. Tuang sedikit air, bagi dia agak-agak cair.

3. Lepas tu, biarkan dia mendidih, kacau sehingga semuanya sebati, baru masukkan garam, gula dan gula merah.

Cuba Resepi Ni:  Resepi Nasi Mentega Dengan Ayam Goreng Krispi

4. Biarkan seketika kuah dah pekat sikit, masukkan sedikit air asam jawa. Bila sambal dan kacang dah masak, rasa dah ckup boleh tutup api.

SUMBER : Tengku RosElyza Raja Muhammad – Group MAHN, Resepi bonda

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Nz digital Family