Connect with us

Uncategorized

Industri Insuran Kenderaan Malaysia Perlu Dirombak, Penipuan Berbilion RM Setiap Tahun

Published

on

Industri Insuran Kenderaan Malaysia Perlu Dirombak, Penipuan Berbilion RM Setiap Tahun

JIKA anda pernah terlibat dalam kemalangan, anda pasti kenal akan trauma dan kepayahan yang perlu diharungi. Sejurus selepas anda terlibat dalam kemalangan jalan raya, pasti ramai pengusaha ‘tow truck’ berpusu-pusu menghampiri anda dan berebut ‘menawarkan’ servis mereka.

Kemudian, jika anda tidak dapat menyelesaikan isu kemalangan itu tanpa campur tangan polis, mulalah proses yang panjang lebar dan memenatkan. Hendak membuat laporan polis saja sudah cukup leceh. Tak cukup dengan itu, anda akan dihampiri oleh orang tengah tidak diundang yang kononnya boleh ‘settle’kan kes anda.

Gangguan dan desakan dari pengusaha ‘tow truck’ itu perkara biasa hampir setiap kali berlaku kemalangan.

Selalunya, setelah kerja-kerja pembaikan kereta selesai, tuntutan insuran akan jadi satu proses yang leceh dan sukar bagi si pemilik kereta. Ejen-ejen dan orang tengah akan berkata-kata manis dan berjanji macam-macam pada mulanya, tapi bila tiba masanya untuk membuat tuntutan atau ada isu, mereka tiba-tiba hilang.

Pada masa yang sama, kita sebagai pelanggan bersusah-payah membayar premium insuran kereta tiap-tiap tahun. Dalam banyak kes, insuran tidak dapat membantu ketika kita paling memerlukannya. Rasa terumbang-ambing apabila kita sampai berfikir 10 kali untuk samada hendak melalui proses tuntutan insuran atau tidak.

Malangnya, mengapa kita sampai begini sekali? Adakah kita sebagai pelanggan diberi ruang untuk menyuarakan kepayahan yang dihadapi? Siapa yang membela hak kita? Siapa yang melindungi rakyat marhaen seperti kita yang tersekat tanpa jalan keluar?

Kisah penipuan insuran persendirian memang banyak, boleh buat novel

Bagi mereka yang rasa skeptikal dan ragu-ragu tentang kisah-kisah trauma sebegini, kami ingin kongsikan pengalaman rakan penulis kami di WapCar, Jason dan pengalaman saya sendiri. Pada tahun 2014, kereta Proton Inspira milik Jason dilanggar dari belakang oleh pemandu berlesen P di Jalan Klang Lama. Kerosakan yang dihadapi agak teruk. Jason bernasib baik apabila rakan-rakannya segera tiba ke lokasi kejadian sebelum sempat diserbu orang ‘tow truck’.

Namun, dia tidak begitu bernasib baik ketika hendak membuat laporan polis. Ada seorang lelaki (nama samaran diberi Encik K) yang ketika itu, katanya bertujuan untuk membantu ‘pelanggannya’ di balai polis yang sama, terlihat kereta Jason di balai dan mula memberinya ‘nasihat. Ketika itu, rakannya sudah pulang ke rumah kerana dia beranggapan laporan polis boleh dibuat tanpa sebarang masalah atau gangguan.

Jason yang ketika itu cukup runsing dan penat (waktu sudah hampir tengah malam) dan hanya mahukan jalan penyelesaian, terperangkap dengan janji En. K untuk membaiki keretanya di salah sebuah ‘bengkel panel’ En. K.


Kondisi sempurna sebegini tercapai hanya apabila Jason membayar sendiri kerja-kerja pembaikan yang sepatutnya dibuat dengan betul oleh ‘bengkel panel’ tersebut.

Apabila dia pergi melawat keretanya di bengkel yang dikatakan tadi, rupanya ia hanyalah bengkel ‘bawah pokok’ di tepi sungai di Kayu Ara. Bengkel tersebut usang, kotor, dan tak nampak seperti bengkel yang boleh dipercayai. Keretanya dibiarkan di kawasan lapang yang terbuka, berlumpur dan tanpa penjaga.

Tiba masanya kereta boleh diambil semula, dia terus memeriksa bampar belakang ‘baru’ yang dijanjikan dan juga kemasan catnya. Hasilnya tidak memuaskan. En. K meyakinkannya yang lapisan cat tersebut perlukan masa untuk ‘settle’. Dia masuk ke dalam kereta dan masuk gear undur, penderia undur kereta pula berbeza bunyinya dari yang asal. Dia sedar yang alat ganti digunakan tidak menepati standard dan dia menggesa bengkel tersebut untuk memasang alat ganti asli.

Setelah selesai semuanya dan penderia belakang pun diganti dengan yang asli, masalah ketiga pula timbul dalam masa kurang setahun. Cat bampar belakang mula merekah dan menjadi kekuningan (warna kereta Solid White).


Setelah kereta dibaiki selepas kemalangan, rupa-rupanya ‘crash bar’ belakang tidak diganti.

Pemeriksaan lanjut dibuat di bengkel seorang kenalan Jason. Apabila bampar belakang dibuka, bampar tersebut rupanya bukan bampar baru dan ada kesan tampalan merata-rata. Lebih mengejutkan, ‘crash bar’ belakang hilang. Ia sepatutnya ada, tapi hakikatnya dia dapat bampar kosong saja.

‘Crash bar’ penting untuk melindungi kereta dan penumpang jika berlakunya perlanggaran dari belakang.

Jangan tertipu dengan geng ‘tow truck’!

Pengalaman penulis sendiri pula jadi pengajaran tentang kepentingan MENGELAK orang ‘tow truck’ yang menyerbu kereta anda apabila berlaku kemalangan atau kerosakan. Kereta lama saya, Perodua Kenari, pernah terkandas di Lebuhraya PLUS – dalam 3 km sebelum susur keluar Plaza Tol Senawang. Saya hubungi PLUS untuk bantuan, dan saya diminta untuk menunggu PLUSRonda tiba. Saya menolak kereta ke laluan kecemasan, jam menunjukkan pukul 11.30 malam.


Kes kereta buat hal kali kedua pada hari berbeza.

15 minit kemudian saya dihampiri sekumpulan lelaki – mereka datang dengan sebuah Proton Iswara dan sebuah ‘tow truck’. Salah seorang daripada mereka datang dan menawarkan khidmat ‘towing’ ke Plaza Tol Senawang (yang saya tahu, PLUSRonda akan bantu bawa kereta rosak ke plaza tol atau R&R terdekat).

Sekali pandang, sememangnya kehadiran mereka agak meragukan. Tapi yang mengejutkan, lelaki tersebut memakai jaket biru PLUS! Jaket nampak lusuh, tapi katanya mereka wakil/’runner’ PLUS yang membantu pihak konsesi lebuh raya dalam kes sebegini.

Jam sudah lewat 12 malam, saya pula wanita yang bersendirian dikepung oleh sekumpulan lelaki yang mendakwa mereka boleh membawa kereta saya ke Plaza Tol Senawang. Saya akur, kerana plaza tol tersebut hanya kurang 3 km di hadapan. Saya anggap, sebaik tiba di plaza tol, saya akan minta bantuan di sana.

Ia pastinya satu keputusan paling kurang bijak yang pernah saya ambil. Berseorangan tanpa pengalaman dibantu oleh PLUSRonda sebelum kejadian berlaku, dan disebabkan mereka memakai jaket berlencana jahit PLUS, saya terlalu optimistik yang mereka akan menurunkan saya di plaza tol.


Bagi yang tak kenal, ini pasukan PLUSRonda sebenar.

Dah sampai ‘part’ seram. ‘Tow truck’ yang saya tumpangi bersama Kenari saya tidak berhenti di Plaza Tol Senawang, sebaliknya dibawa terus ke sebuah bengkel terpinggir di kawasan komersial tanpa banyak kedai berhampiran Tesco Extra Seremban.

Dalam perjalanan, saya terpaksa curi-curi hubungi ibu saya di Melaka untuk bantuan. Terima kasih tak terhingga saya ucapkan pada rakan saya di Seremban, Adderly, yang sanggup datang membantu pada jam 1 pagi. Saya terpaksa meminta khidmat ‘tow truck’ kenalan saya di Melaka untuk datang dan membawa kereta saya pulang ke rumah. Sebelum ‘tow truck’ tersebut tiba, kereta saya hampir-hampir dileraikan oleh pekerja bengkel tersebut. Semuanya selesai pada jam 3.30 pagi.

Kenapa banyak penipuan? Jawapannya, pulangannya lumayan

Bengkel dan ‘tow truck’ sebegini boleh dapat komisyen sehingga 20% bagi setiap kerja pembaikan.

WapCar.my mendapatkan pandangan profesional dari Sean Wang, Ketua Pegawai Eksekutif Allianz General Insurance Company (Malaysia) Berhad tentang sebab mengapa industri ini bergelumang dengan penipuan dan ketidakjujuran ramai pihak. Jawapannya cukup mudah – pulangannya lumayan.

Banyak bengkel, dalam usaha untuk memberi keuntungan kepada ‘tow truck’ pemangsa supaya lebih banyak kereta masuk ke bengkel mereka, dianggarkan menawarkan komisyen sehingga 30 peratus daripada jumlah pembaikan yang diluluskan, bagi setiap kes. Jika jumlah yang diluluskan untuk pembaikan adalah RM 10,000, mereka dengan mudah dapat RM 3,000 hanya untuk satu ‘job’. Tak hairanlah jika geng ‘tow truck’ atau ‘callmen’ ini berebut sehingga sanggup menipu dan mengambil kesempatan atas kesusahan orang lain.

Masalahnya, disebabkan oleh komisyen tinggi, bengkel-bengkel cenderung untuk mengambil jalan pintas dalam proses pembaikan supaya mereka boleh buat untung. Oleh itu, ‘penjimatan kos’ dilontarkan pula ke pemilik kenderaan yang tak tahu menahu tentang kualiti dan jalan kerja pembaikan kereta mereka ketika proses pembaikan berlangsung.

Bagi memberikan gambaran tentang betapa besarnya skala masalah ini di Malaysia, Sean memberitahu kami bahawa setiap tahun, penipuan insuran sudah menjadi sindiket penipuan berbilion ringgit nilainya disebabkan oleh korupsi dan penyelewengan yang sudah membiak bertahun lamanya.

Melihat keadaan industri ini yang amat menyedihkan dan sudah jauh terperosok dalam sistem yang gagal melindungi pihak berkepentingan, Allianz mengambil keputusan untuk menyemai perubahan – bermula dengan pengenalan program Allianz Road Rangers (ARR). Ia merupakan bantuan tepi-jalan percuma, dan servis kemalangan yang ditawarkan kepada pemegang polisi Allianz General Motor Comprehensive sejak 2017.

Kesimpulan

Walaupun usaha untuk memerangi penipuan insuran di Malaysia cukup mencabar perjalanannya, organisasi seperti Allianz ingin melindungi hak pelanggan sejak dari mula kemalangan berlaku sehingga ke akhirnya. Bak kata Sean, “Kami tak boleh lupa yang kami menjalankan perniagaan untuk melindungi pelanggan-pelanggan kami. Inilah tunjang utama dalam perniagaan kami.”

Proses tuntutan insuran untuk membaiki kereta anda selepas kemalangan sepatutnya lebih ringkas, namun hakikatnya ia diselubungi pelbagai cabaran dan halangan yang tak sepatutnya berlaku. Kita sebagai pengguna hanya boleh berharap yang program sebegini boleh mencetus perubahan dalam industri ini dan membawa kesedaran di kalangan banyak lagi pihak-pihak lain.

Sumber :  Aku Papan Kekunci

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Uncategorized

CARA INI BOLEH DIJADIKAN BEKALAN MENUJU NEGERI ABADI

Published

on

By

Namun, daripada banyak amalan yang boleh dilakukan itu, yang manakah boleh menjadi pengalir pahala kepada kita untuk menuju ke syurga ALLAH?

Tujuh amalan yang membuatkan pahala terus mengalir

JIKA pahala itu kita boleh dilihat nilainya seperti mana nilai wang di bank, sudah tentu ramai yang berlumba-lumba untuk membuat amalan yang baik.

Ya, terlalu banyak amalan yang kita boleh lakukan untuk mendapatkan pahala.Berbuat baik kepada ibu bapa, bersedekah, memberi orang makan dan banyak lagi.Semuanya boleh jadi ‘pelaburan’ pahala kita untuk saham di akhirat nanti.

Namun, daripada banyak amalan yang boleh dilakukan itu, yang manakah boleh menjadi pengalir pahala kepada kita untuk menuju ke syurga ALLAH?

Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya antara amal kebaikan yang mendatangkan pahala setelah orang yang melakukannya meninggal dunia ialah ilmu yang disebarluaskannya, anak soleh yang ditinggalkannya, mushaf (kitab-kitab keagamaan) yang diwariskannya, masjid yang dibina, rumah yang dibina untuk penginapan orang yang sedang dalam perjalanan, sungai yang dialirkannya untuk kepentingan orang ramai dan harta yang disedekahkannya.” (Riwayat Ibn Majah)

Berdasarkan hadis itu, ada tujuh amalan yang mampu memperindah laluan kita ke syurga iaitu:

1. Ilmu yang disebarluaskan

Amat besar rahmatnya bagi orang yang menyampaikan, menyebarkan dan mengajarkan ilmu dunia dan akhirat yang bermanfaat.

2. Anak soleh yang ditinggalkan

Pendidikan anak-anak seharusnya bermula sejak di dalam rahim ibu. Bacaan zikir, al-Quran, kata-kata yang baik dan amal soleh harus dilazimkan oleh ibu bapa sejak awal lagi kerana memiliki anak yang soleh banyak kelebihannya. Antaranya anak-anak itu boleh terus mengalirkan manfaat kepada ibu bapanya, mendoakan kita dan menutup aib kita.

3. Kitab-kitab keagamaan yang diwariskan

Barang siapa yang mewariskan buku-buku yang baik, maka, pahala berterusan akan diterima oleh si pemberi tersebut selagi mana ia ada dan dibaca.

4. Masjid yang dibina

Orang yang membina, mewakafkan dan mendermakan wang bagi pembinaan masjid akan dikurnikan pahala serta kedudukan di syurga.

Ia sebagaimana disebutkan di dalam hadis Rasulullah SAW: “Sesiapa yang membangunkan sebuah masjid kerana ALLAH walau sekecil apa pun, maka, ALLAH akan membangunkan untuknya sebuah rumah di syurga.” (Riwayat al-Bukhari & Muslim)5. Rumah yang dibina untuk musafir

Rumah atau wakaf yang dibina untuk para musafir bagi memudahkan mereka datang berehat dan tidur sebentar. Ia bukan untuk tujuan maksiat. Di negara ini, antara contohnya adalah hentian rehat dan r4wat (RnR).

6. Sungai yang dialirkan untuk kepentingan ramai

Mereka yang membantu mengalirkan alir bersih kepada manusia dan makhluk-makhluk ALLAH yang lain bakal memperoleh barakah selagi mana air itu diminum dan digunakan.

7. Harta yang disedekahkan

Antara manfaat sedekah adalah memanjangkan umur dan rezeki kita, kehidupan kita diberkati ALLAH SWT, dikurniakan kesenangan dan kelapangan jiwa serta pahala dan kebaikan yang berlipat ganda.

Mungkin ada amalan-amalan tersebut sukar dilakukan tetapi, kita boleh cuba sedaya yang mampu.

Jika tidak mampu dari segi material, barangkali, kita boleh didik anak-anak kita menjadi anak yang soleh agar mereka mengalirkan manfaat dan mendoakan kita tatkala kita sudah tiada lagi di dunia.

Sumber: Fatin Nor Izzati/Sinar harian

Continue Reading

Uncategorized

Awas Bintik Hitam Di Wajah Boleh Bertukar Menjadi K4nser Serta Dan Meragut Ny4wa

Published

on

By

kulit

RAMAI yang tersal4h s4ngka apabila muncul bintik-bintik hitam pada kulit. Disangka tahi lalat, walhal ia boleh menjadi ‘pembu’nuh’ sekiranya perubahan itu berlaku dengan ketara dan tidak segera mendapatkan rawatan doktor.

Bintik hitam boleh menjadi k4nser kulit yang terbahagi kepada dua, iaitu melanoma dan bukan melanoma.

kulit

Bintik-bintik hit4m yang terkumpul di permukaan kulit boleh bertukar menjadi k4nser kulit yang terbahagi kepada dua iaitu melanoma atau bukan melanoma.

Lebih mal4ng lagi, jika gagal mengenal pasti ia adalah k4nser kulit, ia mampu mer4gut ny4wa sekiranya sudah terlambat dan berada pada peringkat akhir.

Bayangkan, di United Kingdom (UK) saja, lebih 16,000 orang didiagn0s k4nser melanoma yang lebih t3ruk kes4nnya, manakala bukan melanoma, didiagn0sis 147,000 kali dan membu’nuh kira-kira 720 orang setahun di UK saja.

Secara keseluruhannya ia mer4gut ny4wa 2,340 orang setahun di seluruh dunia.

Apakah k4nser kulit?

K4nser kulit bukan melan0ma merujuk kepada sekumpulan k4nser yang perlahan-lahan berkembang di lapisan atas kulit.

kulit

Sel-sel dalam epidermis (lapisan atas kulit) paling berisik0 mengalami ker0sakan matahari dan apabila terdedah kepada terlalu banyak matahari, ia menyebabkan ker0sakan asid deoksiribonukleik (DNA).

Lama-kelamaan, ia menyebabkan sel-sel berkembang dengan cara yang tidak terkawal hingga membawa kepada tum0r kans3r.

Bagi k4nser kulit melanma, ia adalah sejenis k4nser kulit yang boleh merebak ke organ lain dalam badan.

Melan0sit adalah sel dalam kulit yang memberi warna kulit kerana ia menghasilkan pigmen yang dikenali sebagai melanin.

Apabila anda duduk di bawah sinar matahari, melan0sit menghasilkan lebih banyak pigmen (kulit sawo matang), yang mereb4k ke sel kulit lain untuk melindunginya daripada sinaran matahari.

Tetapi melan0sit juga adalah tempat kans3r bermula kerana apabila terlalu banyak terdedah kepada sinaran ultraviolet (UV), ia mer0sakkan DNA kulit anda.

kulit

UV mencetuskan perubahan dalam melanosit yang menjadikan bahan genetik menjadi r0sak dan menyebabkan pertumbuhan sel yang tidak normal.

Bagi mereka yang mudah mel3cur, ia lebih berisik0 mendapat k4nser kulit kerana sel mereka tidak menghasilkan pigmen yang banyak untuk melindungi kulit.

Mereka yang mempunyai albinisme paling berisik0 kerana kulit mereka tidak menghasilkan pigmen sama sekali.

Apakah simpt0mnya?

Tanda melan0ma yang paling biasa ialah kemunculan tahi lalat baru atau perubahan pada tahi lalat sedia ada.

Kebanyakan pak4r mengesyorkan menggunakan peraturan mudah “ABCDE” untuk mencari simpt0m k4nser kulit melanma, yang boleh muncul di mana-mana bahagian badan.

Tidak semetri – melano0ma biasanya mempunyai dua bahagian yang sangat berbeza dan bentuknya tidak teratur

Sempadan – melanoma biasanya mempunyai sempadan bertakuk atau compang-camping

Warna – melanoma biasanya terdiri daripada gabungan dua atau lebih warna

Diameter – kebanyakan melanoma biasanya lebih besar daripada diameter enam milimeter (mm)

Pembesaran atau ketinggian – tahi lalat yang berubah saiz dari semasa ke semasa berkemungkinan besar menjadi melanoma.

Bagi wanita, kebanyakan kans3r melanoma terjadi di bahagian kaki mereka.

Justeru itulah sebabnya penting untuk mengetahui tanda-tanda awal apabila ia kelihatan seperti k4nser.

Malah, pak4r mengesyorkan melakukan pemeriksaan berkala pada kulit untuk mengesan tanda-tanda potensi peny4kit itu kembali atau melanoma baru muncul.

Sama-samalah kita peka dengan keadaan kesihatan kulit kita agar terhindar daripada peny4kit k4nser kulit yang tidak disedari.

SUMBER: BERITA HARIAN

Continue Reading

Uncategorized

Kisah Kem4tian Yang Tr4gis Noor Suzaily Mokhtar

Published

on

By

SETIAP hari pasti ada sahaja berita mengenai k3s cu’lik, rog0l dan bu’nuh di seluruh Malaysia yang terpampang dalam d4da akhbar serta layar televisyen.

Apa yang menghairankan, semakin kerap dipaparkan, semakin menjadi-jadi pula k3s jen4yah kej4m ini seolah-olah satu kebanggaan bagi pesal4h jika jen4yah yang dilakukan jadi paparan umum.

Nampaknya, manusia sekarang benar-benar sudah keterlaluan. N4fsu mengalahkan bin4tang!

Namun masihkah anda ingat dengan kes r0gol dan bu’nuh seorang wanita yang ketika itu berusia 24 tahun bernama Noor Suzaily Mukhtar beberapa belasan tahun lalu?

suzaily

Malaysia pernah digemp4rkan dengan berita mengenai k3s jen4yah kej4m tersebut. Ia melibatkan m4ngsa seorang jurutera komputer di Klang, Selangor dan berasal dari Perlis.

Kejadian ini berlaku di antara Lorong Pegaga, Taman Chi Liung dengan tapak pembinaan projek perumahan di Taman Bukit Tinggi.

Kejadiannya antara pukul 8.50 pagi hingga 9.15 pagi pada 7 Oktober 2000.

Ketika kejadian, m4ngsa dikatakan menaiki bas dalam perjalanan ke tempat kerja di sebuah hospital swasta di ibu kota bagi melap0r diri untuk kali pertama memulakan kerja idamannya.

Menurut sumber, pemandu bas berkenaan dikatakan menurunkan kesemua penumpang kecuali Suzaily sebelum bertindak mengambil laluan lain dan melakukan jen4yah tersebut di sebuah lokasi.

Sebaik sahaja mengesy4ki ada sesuatu yang tidak kena, Suzaily dikatakan mula p4nik dan menj3rit untuk meminta tolong.

M4ngsa turut mengetuk cermin bas dan cuba keluar mengikut pintu kecem4san.

Namun gagal apabila pemandu bas berkenaan terlebih dahulu mengunci semua pintu melalui suis automatik yang terdapat di panel pemandu.

Bagaimanapun, jerit4n m4ngsa terhenti apabila dit4mpar dan ditum’buk  oleh susp3k ketika terjadi perg3lutan.

Sumber berkata, sewaktu perg3lutan berlaku m4ngsa telah dir0gol serta diperlakukan dengan kej4m di dalam bas tersebut.

Selain dirog0l dan dil1wat, Suzaily turut dipu’kul dengan t3ruk sehingga menyebabkan 44 kesan keced3raan di tubuhnya.

Namun, episod mal4ng gadis itu tidak berakhir di situ sahaja apabila Suzaily turut dijerut menggunakan kain pada leher sehingga mer4gut nyaw4nya.

Lebih kej4m, may4tnya dic4mpak di sebuah jalan di kawasan pembinaan Taman Bukit Tinggi, Klang selepas lelaki durj4na itu selesai melampi4skan n4fsu binat4ngnya.

Tertu’duh utama bagi k3s ini ialah seorang pemandu bas dikenali sebagai Hanafi Mat Hassan berasal dari Bachok, Kelantan. Pes4lah telah dit4han p0lis di terminal bas Klang tiga hari selepas kejadian berlaku.

Sumber melap0rkan pada awal perbicaraan, lelaki berusia 32 tahun itu tidak mengaku bers4lah. Dia mereka-reka cerita kononnya dia terlihat m4ngsa turun daripada bas dalam keadaan yang tergesa-gesa.

Bagaimanapun, keadil4n telah berjaya ditegakkan apabila pihak p0lis dan penyi4sat menjumpai kesan air m4ni milik Hanafi.

Air m4ni itu dikesan di atas lantai bas dan juga bahagian rahim Suzaily.

Tambahan pula, ketika kejadian berlaku seorang pelajar sekolah yang juga merupakan s4ksi utama, Devan a/l Anbalagan terlihat m4ngsa mengetuk cermin tingkap bas yang dipandu susp3k dalam keadaan tidak terurus.

Namun, s4ksi gagal untuk mengekori bas berkenaan yang dipandu laju kerana dia hanya menunggang basikal.

Hanafi telah didapati bers4lah lantas dijatuhkan hukum4n mengikut s3k’syen 376 K4nun Kes3k’saan. Iaitu penj4ra selama 20 tahun dan 12 seb4tan atas kesalahan mer0gol.

Selain itu, dia juga telah dijatuhkan hukum4n g4ntung sampai m4ti selepas dis4bitkan atas kes4lahan membunuh mengikut s3k’syen 302 k4nun yang sama.

Pada 19 Disember 2008, Hanafi dilap0rkan telah m4ut di tali g4ntung di Penj4ra Kajang, Selangor.

May4t susp3k telah dihantar ke H0spital Kajang. Ini untuk tujuan bed4h si4sat sebelum dituntut oleh keluarga dan dibawa ke kampung halaman bagi urusan peng3bumian.

Untuk rekod, ketika kejadian berlaku allahyarham Noor Suzaily tidak berpakaian s3ksi tetapi hanya mengenakan baju kurung dan memakai tudung.

Diharapkan kejadian tr4gik seperti ini dapat dijadikan sebagai pedoman buat kita semua untuk lebih berhati-hati pada masa akan datang.

SUMBER: MYNEWSHUB

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Nz digital Family