Connect with us

Uncategorized

Duit Simpanan Anak Mencecak 5 Angka Setahun. Ibu Ini Kongsi Tipsnya

Published

on

Duit Simpanan Anak Mencecak 5 Angka Setahun. Ibu Ini Kongsi Tipsnya

Tips Seorang Ibu Membuat Simpanan Duit Anaknya Sehingga Mencecah 5 Angka Setahun

Setiap ibu bapa pastinya akan berusaha sehabis baik dalam memastikan masa depan anak-anak mereka adalah cerah. Salah satu cara adalah dengan berusaha membuat simpanan untuk anak-anak.

Jom ikuti perkongsian Puan Aminatul Marrdiah ini. Caranya membuat simpanan untuk anaknya memang lain dari yang lain dan kalaulah ibu-ibu lain boleh ikut, memang dalam masa setahun menimbun juga jumlahnya.

Apa pun ini hanyalah guideline daripada Puan Aminatul, anda boleh praktikkan ikut kemampuan diri anda. Cara yang beliau buat inilah yang membolehkan simpanan anaknya mencecah RM12,600 dalam tempoh setahun.

Duit Simpanan Anak

Mungkin Rasa Terbeban Tapi Hasilnya Anak Kau Ada Simpanan

Harini saya nak berkongsi tips menyimpan duit secara kreatif sesuai untuk ibu bapa nak menyimpan untuk anak-anak.

1. Sediakan botol kuih raya saiz besar (selalunya orang guna isi tempeyek). Korang hiaslah ikut suka. Asalkan botol tersebut boleh bagi motivasi nak menyimpan.

Duit Simpanan Anak

2. Berbelanja. Tak payah sekat perbelanjaan pun. Beli je keperluan hidup seharian. Trick-nya adalah NEVER EVER USE RM20 TO PURCHASE. Gunakan duit lain yang ada selain RM20 tu.

Kalau terpaksa pecah RM50 tu pecahkanlah sebab bakinya nanti korang mungkin dapat RM20 lagi. Dan kalau kau keluar DUIT dari mesin ATM ada 5 keping RM20, dan itu je duit kau yang ada, tepikan jugak RM20.

3. Balik je rumah, pastikan lepas buka kasut bagi salam dan tanpa letak wallet atau handbag tu, masukkan semua RM20 yang ada ke dalam botol. Korang mungkin tenung botol tu yang mula dengan sekeping RM20 sambil kata;

Alahai besarnya RM20 ni. Aduhai!

Tapi sila bertabah dan jangan rasa demotivated. RAHSIAnya jangan fikir!

4. Ulang langkah 1,2,3 sampai tiba harinya tabung anda penuh melimpah selama setahun. Ya kita ada 365 hari untuk lalui perjuangan RM20 kau ni.

5. Cukup 365 hari korang ajak anak yang ditabungkan tadi duduk sama-sama kira berapa banyak DUIT untuk dia dah dikumpulkan. Proses pengiraan bersama ni adalah proses paling memuaskan tak tergambar dek kata-kata. Korang mesti kena try buat. Bunyi gemersik lembut duit RM20 tu bergeseran memang tak boleh nak explain.

Dah jadi rutin kami untuk buat Trick LUAR BIASA ni sejak setahun lepas. Walaupun pernah sampai 10 keping RM20 terkorban dalam satu hari. Keluar juga air mata bonda. Tapi, nikmatnya adalah dalam masa 365 hari, kami berjaya kumpul RM12,600 untuk anak kami si Eusoff.

Duit Simpanan Anak

Aik macam mana boleh banyak sangat ni? Entahlah. Yang penting perasaan best dapat kumpul dalam tak sedar tu tak tau nak luah macam mana. Rasa nak lompat bintang!

Kenapa Duit RM20?

1. Lebih Senang Nampak

Disebabkan warna oren, kau akan sedar dengan cepat yang itu duit yang kena simpan. Secara automatik kita akan tepikan. Tak terlalu besar macam RM50 sampai terasa macam nak tersedak bila diasingkan.

2. Paksa Diri Suami Isteri

Pernah baca saving duit syiling atau saving hari pertama RM1, hari kedua RM2, sampailah hari ke 30 dalam bulan tu RM30. Banyak jugak sebenarnya bila kau simpan duit ikut hari tu, busuk-busuk dalam RM500 juga boleh dapat sebulan.

Bila dikira-kira balik, disiplin asingkan RM20 yang dibuat ni, hasilnya RM12,600 setahun. Maka puratanya lebih kurang RM34 sehari berjaya disimpan!

Kalau tak paksa diri, kita akan shopping online secara berleluasa sehingga nak menyimpan terasa payahnya. Jangan risau kau takkan mati kebuluran.

3. Terjamin Jumlah Simpanan

Dengan menyimpan RM20, dah mula latih diri dan minda tanpa sedar bahawa RM20 ini adalah hak anak. Mula-mula rasa terbeban tapi lama-lama akan rasa seronok tengok duit makin banyak.

Duit Simpanan Anak

Sumber : Yahoo

Kesimpulannya, parents memang boleh paksa diri untuk buat. Bila dah mula menyimpan memang kita akan bentuk disiplin kita sikit.

Tak perlu memboros sangat. Kalau tak boleh RM20, RM5 atau RM10 pun boleh. Asalkan mula dulu. Selagi tak mula, selagi itulah botol tempeyek tersebut akan kosong.

Akhir sekali bawalah duit tersebut ke bank dan masukkan dalam akaun simpanan atas nama anak dan perasaan bahagia dan tenang bila tahu,apa-apa hal anak sudah pun ada duit simpanan.

Tak banyak pun at least ada. Kan?

sumber: nuraminahtul mardhia, mingguanwanita

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Uncategorized

CARA INI BOLEH DIJADIKAN BEKALAN MENUJU NEGERI ABADI

Published

on

By

Namun, daripada banyak amalan yang boleh dilakukan itu, yang manakah boleh menjadi pengalir pahala kepada kita untuk menuju ke syurga ALLAH?

Tujuh amalan yang membuatkan pahala terus mengalir

JIKA pahala itu kita boleh dilihat nilainya seperti mana nilai wang di bank, sudah tentu ramai yang berlumba-lumba untuk membuat amalan yang baik.

Ya, terlalu banyak amalan yang kita boleh lakukan untuk mendapatkan pahala.Berbuat baik kepada ibu bapa, bersedekah, memberi orang makan dan banyak lagi.Semuanya boleh jadi ‘pelaburan’ pahala kita untuk saham di akhirat nanti.

Namun, daripada banyak amalan yang boleh dilakukan itu, yang manakah boleh menjadi pengalir pahala kepada kita untuk menuju ke syurga ALLAH?

Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya antara amal kebaikan yang mendatangkan pahala setelah orang yang melakukannya meninggal dunia ialah ilmu yang disebarluaskannya, anak soleh yang ditinggalkannya, mushaf (kitab-kitab keagamaan) yang diwariskannya, masjid yang dibina, rumah yang dibina untuk penginapan orang yang sedang dalam perjalanan, sungai yang dialirkannya untuk kepentingan orang ramai dan harta yang disedekahkannya.” (Riwayat Ibn Majah)

Berdasarkan hadis itu, ada tujuh amalan yang mampu memperindah laluan kita ke syurga iaitu:

1. Ilmu yang disebarluaskan

Amat besar rahmatnya bagi orang yang menyampaikan, menyebarkan dan mengajarkan ilmu dunia dan akhirat yang bermanfaat.

2. Anak soleh yang ditinggalkan

Pendidikan anak-anak seharusnya bermula sejak di dalam rahim ibu. Bacaan zikir, al-Quran, kata-kata yang baik dan amal soleh harus dilazimkan oleh ibu bapa sejak awal lagi kerana memiliki anak yang soleh banyak kelebihannya. Antaranya anak-anak itu boleh terus mengalirkan manfaat kepada ibu bapanya, mendoakan kita dan menutup aib kita.

3. Kitab-kitab keagamaan yang diwariskan

Barang siapa yang mewariskan buku-buku yang baik, maka, pahala berterusan akan diterima oleh si pemberi tersebut selagi mana ia ada dan dibaca.

4. Masjid yang dibina

Orang yang membina, mewakafkan dan mendermakan wang bagi pembinaan masjid akan dikurnikan pahala serta kedudukan di syurga.

Ia sebagaimana disebutkan di dalam hadis Rasulullah SAW: “Sesiapa yang membangunkan sebuah masjid kerana ALLAH walau sekecil apa pun, maka, ALLAH akan membangunkan untuknya sebuah rumah di syurga.” (Riwayat al-Bukhari & Muslim)5. Rumah yang dibina untuk musafir

Rumah atau wakaf yang dibina untuk para musafir bagi memudahkan mereka datang berehat dan tidur sebentar. Ia bukan untuk tujuan maksiat. Di negara ini, antara contohnya adalah hentian rehat dan r4wat (RnR).

6. Sungai yang dialirkan untuk kepentingan ramai

Mereka yang membantu mengalirkan alir bersih kepada manusia dan makhluk-makhluk ALLAH yang lain bakal memperoleh barakah selagi mana air itu diminum dan digunakan.

7. Harta yang disedekahkan

Antara manfaat sedekah adalah memanjangkan umur dan rezeki kita, kehidupan kita diberkati ALLAH SWT, dikurniakan kesenangan dan kelapangan jiwa serta pahala dan kebaikan yang berlipat ganda.

Mungkin ada amalan-amalan tersebut sukar dilakukan tetapi, kita boleh cuba sedaya yang mampu.

Jika tidak mampu dari segi material, barangkali, kita boleh didik anak-anak kita menjadi anak yang soleh agar mereka mengalirkan manfaat dan mendoakan kita tatkala kita sudah tiada lagi di dunia.

Sumber: Fatin Nor Izzati/Sinar harian

Continue Reading

Uncategorized

Awas Bintik Hitam Di Wajah Boleh Bertukar Menjadi K4nser Serta Dan Meragut Ny4wa

Published

on

By

kulit

RAMAI yang tersal4h s4ngka apabila muncul bintik-bintik hitam pada kulit. Disangka tahi lalat, walhal ia boleh menjadi ‘pembu’nuh’ sekiranya perubahan itu berlaku dengan ketara dan tidak segera mendapatkan rawatan doktor.

Bintik hitam boleh menjadi k4nser kulit yang terbahagi kepada dua, iaitu melanoma dan bukan melanoma.

kulit

Bintik-bintik hit4m yang terkumpul di permukaan kulit boleh bertukar menjadi k4nser kulit yang terbahagi kepada dua iaitu melanoma atau bukan melanoma.

Lebih mal4ng lagi, jika gagal mengenal pasti ia adalah k4nser kulit, ia mampu mer4gut ny4wa sekiranya sudah terlambat dan berada pada peringkat akhir.

Bayangkan, di United Kingdom (UK) saja, lebih 16,000 orang didiagn0s k4nser melanoma yang lebih t3ruk kes4nnya, manakala bukan melanoma, didiagn0sis 147,000 kali dan membu’nuh kira-kira 720 orang setahun di UK saja.

Secara keseluruhannya ia mer4gut ny4wa 2,340 orang setahun di seluruh dunia.

Apakah k4nser kulit?

K4nser kulit bukan melan0ma merujuk kepada sekumpulan k4nser yang perlahan-lahan berkembang di lapisan atas kulit.

kulit

Sel-sel dalam epidermis (lapisan atas kulit) paling berisik0 mengalami ker0sakan matahari dan apabila terdedah kepada terlalu banyak matahari, ia menyebabkan ker0sakan asid deoksiribonukleik (DNA).

Lama-kelamaan, ia menyebabkan sel-sel berkembang dengan cara yang tidak terkawal hingga membawa kepada tum0r kans3r.

Bagi k4nser kulit melanma, ia adalah sejenis k4nser kulit yang boleh merebak ke organ lain dalam badan.

Melan0sit adalah sel dalam kulit yang memberi warna kulit kerana ia menghasilkan pigmen yang dikenali sebagai melanin.

Apabila anda duduk di bawah sinar matahari, melan0sit menghasilkan lebih banyak pigmen (kulit sawo matang), yang mereb4k ke sel kulit lain untuk melindunginya daripada sinaran matahari.

Tetapi melan0sit juga adalah tempat kans3r bermula kerana apabila terlalu banyak terdedah kepada sinaran ultraviolet (UV), ia mer0sakkan DNA kulit anda.

kulit

UV mencetuskan perubahan dalam melanosit yang menjadikan bahan genetik menjadi r0sak dan menyebabkan pertumbuhan sel yang tidak normal.

Bagi mereka yang mudah mel3cur, ia lebih berisik0 mendapat k4nser kulit kerana sel mereka tidak menghasilkan pigmen yang banyak untuk melindungi kulit.

Mereka yang mempunyai albinisme paling berisik0 kerana kulit mereka tidak menghasilkan pigmen sama sekali.

Apakah simpt0mnya?

Tanda melan0ma yang paling biasa ialah kemunculan tahi lalat baru atau perubahan pada tahi lalat sedia ada.

Kebanyakan pak4r mengesyorkan menggunakan peraturan mudah “ABCDE” untuk mencari simpt0m k4nser kulit melanma, yang boleh muncul di mana-mana bahagian badan.

Tidak semetri – melano0ma biasanya mempunyai dua bahagian yang sangat berbeza dan bentuknya tidak teratur

Sempadan – melanoma biasanya mempunyai sempadan bertakuk atau compang-camping

Warna – melanoma biasanya terdiri daripada gabungan dua atau lebih warna

Diameter – kebanyakan melanoma biasanya lebih besar daripada diameter enam milimeter (mm)

Pembesaran atau ketinggian – tahi lalat yang berubah saiz dari semasa ke semasa berkemungkinan besar menjadi melanoma.

Bagi wanita, kebanyakan kans3r melanoma terjadi di bahagian kaki mereka.

Justeru itulah sebabnya penting untuk mengetahui tanda-tanda awal apabila ia kelihatan seperti k4nser.

Malah, pak4r mengesyorkan melakukan pemeriksaan berkala pada kulit untuk mengesan tanda-tanda potensi peny4kit itu kembali atau melanoma baru muncul.

Sama-samalah kita peka dengan keadaan kesihatan kulit kita agar terhindar daripada peny4kit k4nser kulit yang tidak disedari.

SUMBER: BERITA HARIAN

Continue Reading

Uncategorized

Kisah Kem4tian Yang Tr4gis Noor Suzaily Mokhtar

Published

on

By

SETIAP hari pasti ada sahaja berita mengenai k3s cu’lik, rog0l dan bu’nuh di seluruh Malaysia yang terpampang dalam d4da akhbar serta layar televisyen.

Apa yang menghairankan, semakin kerap dipaparkan, semakin menjadi-jadi pula k3s jen4yah kej4m ini seolah-olah satu kebanggaan bagi pesal4h jika jen4yah yang dilakukan jadi paparan umum.

Nampaknya, manusia sekarang benar-benar sudah keterlaluan. N4fsu mengalahkan bin4tang!

Namun masihkah anda ingat dengan kes r0gol dan bu’nuh seorang wanita yang ketika itu berusia 24 tahun bernama Noor Suzaily Mukhtar beberapa belasan tahun lalu?

suzaily

Malaysia pernah digemp4rkan dengan berita mengenai k3s jen4yah kej4m tersebut. Ia melibatkan m4ngsa seorang jurutera komputer di Klang, Selangor dan berasal dari Perlis.

Kejadian ini berlaku di antara Lorong Pegaga, Taman Chi Liung dengan tapak pembinaan projek perumahan di Taman Bukit Tinggi.

Kejadiannya antara pukul 8.50 pagi hingga 9.15 pagi pada 7 Oktober 2000.

Ketika kejadian, m4ngsa dikatakan menaiki bas dalam perjalanan ke tempat kerja di sebuah hospital swasta di ibu kota bagi melap0r diri untuk kali pertama memulakan kerja idamannya.

Menurut sumber, pemandu bas berkenaan dikatakan menurunkan kesemua penumpang kecuali Suzaily sebelum bertindak mengambil laluan lain dan melakukan jen4yah tersebut di sebuah lokasi.

Sebaik sahaja mengesy4ki ada sesuatu yang tidak kena, Suzaily dikatakan mula p4nik dan menj3rit untuk meminta tolong.

M4ngsa turut mengetuk cermin bas dan cuba keluar mengikut pintu kecem4san.

Namun gagal apabila pemandu bas berkenaan terlebih dahulu mengunci semua pintu melalui suis automatik yang terdapat di panel pemandu.

Bagaimanapun, jerit4n m4ngsa terhenti apabila dit4mpar dan ditum’buk  oleh susp3k ketika terjadi perg3lutan.

Sumber berkata, sewaktu perg3lutan berlaku m4ngsa telah dir0gol serta diperlakukan dengan kej4m di dalam bas tersebut.

Selain dirog0l dan dil1wat, Suzaily turut dipu’kul dengan t3ruk sehingga menyebabkan 44 kesan keced3raan di tubuhnya.

Namun, episod mal4ng gadis itu tidak berakhir di situ sahaja apabila Suzaily turut dijerut menggunakan kain pada leher sehingga mer4gut nyaw4nya.

Lebih kej4m, may4tnya dic4mpak di sebuah jalan di kawasan pembinaan Taman Bukit Tinggi, Klang selepas lelaki durj4na itu selesai melampi4skan n4fsu binat4ngnya.

Tertu’duh utama bagi k3s ini ialah seorang pemandu bas dikenali sebagai Hanafi Mat Hassan berasal dari Bachok, Kelantan. Pes4lah telah dit4han p0lis di terminal bas Klang tiga hari selepas kejadian berlaku.

Sumber melap0rkan pada awal perbicaraan, lelaki berusia 32 tahun itu tidak mengaku bers4lah. Dia mereka-reka cerita kononnya dia terlihat m4ngsa turun daripada bas dalam keadaan yang tergesa-gesa.

Bagaimanapun, keadil4n telah berjaya ditegakkan apabila pihak p0lis dan penyi4sat menjumpai kesan air m4ni milik Hanafi.

Air m4ni itu dikesan di atas lantai bas dan juga bahagian rahim Suzaily.

Tambahan pula, ketika kejadian berlaku seorang pelajar sekolah yang juga merupakan s4ksi utama, Devan a/l Anbalagan terlihat m4ngsa mengetuk cermin tingkap bas yang dipandu susp3k dalam keadaan tidak terurus.

Namun, s4ksi gagal untuk mengekori bas berkenaan yang dipandu laju kerana dia hanya menunggang basikal.

Hanafi telah didapati bers4lah lantas dijatuhkan hukum4n mengikut s3k’syen 376 K4nun Kes3k’saan. Iaitu penj4ra selama 20 tahun dan 12 seb4tan atas kesalahan mer0gol.

Selain itu, dia juga telah dijatuhkan hukum4n g4ntung sampai m4ti selepas dis4bitkan atas kes4lahan membunuh mengikut s3k’syen 302 k4nun yang sama.

Pada 19 Disember 2008, Hanafi dilap0rkan telah m4ut di tali g4ntung di Penj4ra Kajang, Selangor.

May4t susp3k telah dihantar ke H0spital Kajang. Ini untuk tujuan bed4h si4sat sebelum dituntut oleh keluarga dan dibawa ke kampung halaman bagi urusan peng3bumian.

Untuk rekod, ketika kejadian berlaku allahyarham Noor Suzaily tidak berpakaian s3ksi tetapi hanya mengenakan baju kurung dan memakai tudung.

Diharapkan kejadian tr4gik seperti ini dapat dijadikan sebagai pedoman buat kita semua untuk lebih berhati-hati pada masa akan datang.

SUMBER: MYNEWSHUB

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Nz digital Family