Connect with us

Misteri

“Dipercayai Menjadi Pintu Masuk Ke Alam Ghaib..”, Lagenda Gua Sibyl Ditemui Oleh Ahli Arkeologi

Published

on

“Dipercayai Menjadi Pintu Masuk Ke Alam Ghaib..”, Lagenda Gua Sibyl Ditemui Oleh Ahli Arkeologi

Lagenda mengatakan, wira mitos Trojan dari Greco-Roman pernah bertemu paderi wanita dikenali sebagai Sibyl di Cumae untuk mendapatkan pedoman bagaimana untuk ke alam ghaib.

Ini kerana Cumae terletak berhampiran Tasik Avernus, tasik kawah gunung berapi yang dipercayai menjadi pintu masuk ke alam ghaib.

Cave of Sibyl atau Gua Sibyl ditemui oleh ahli arkeologi Itali, Amedeo Maiuri pada 1932, insan yang bertanggungjawab mengkaji kewujudan Pompeii di Rome.

Bentuk seni reka mengagumkan gua tersebut menunjukkan ia berkemungkinan dibina sekitar abad ke-5 sebelum masihi (SM) ketika era Greek.

Pun begitu, Amedeo Maiuri berpandangan pembinaannya bermula lebih lewat iaitu antara abad ke-7 dan ke-8 SM.

Kekurangan bahan dan inskripsi untuk membuktikan tarikh sebenar menjadikan kerja mengenal pasti elemen seni reka bentuk lebih suk4r.

Bahagian dalam binaan tersebut terdiri daripada laluan batuan yang dipo tong sepanjang 131 meter yang selari dengan muka cenuram.

Dindingnya pula berbentuk trapezoid, dipisahkan oleh enam bukaan yang menerangi bahagian dalam gua tersebut.

Di penghujung laluan tersebut terdapat sebuah bilik berbentuk segi empat tepat dengan laluan di sebelah kirinya yang menuju ke bilik kecil yang dibahagikan pula kepada tiga sel.

Ahli arkeologi percaya ia adalah bilik lagenda di mana paderi wanita Sibyl, mengesahkan ramalannya.

Sebahagian ahli arkeologi lain berpandangan bahawa Sibyl menetap di gua yang berbeza.

Mereka percaya Sibyl tinggal di sebuah kompleks terowong berhampiran Baiae dan mempunyai aliran panas-geotermal bawah tanah yang berkemungkinan mewakili sungai Styx.

Apa pendapat anda?Jangan lupa like dan share..Terima kasih!

Sumber:msn.com

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Misteri

Resepi Ori Sambal Belacan Tomyam! Perkongsian Dari Isteri Tokey Kedai Tomyam

Published

on

By

Sambal Belacan Padu Resepi Dari Isteri Tokey Kedai Tomyam

Sambal belacan merupakan satu hidangan sampingan yang biasanya dimakan bersama ikan ataupun ulam.

Namun bagi penggemar sambal belacan jika makan nasi berlauk sedap macam mana pun jika ada sambal belacan yang sedap dan padu mesti tak boleh tinggal.

Makan bersama sambal belacan merupakan satu kepuasan sebagai pelengkap hidangan.

Maka perkongsian kali ini akan dikongsikan cara membuat sambal belacan tomyam yang sememangnya sangat sedap dan padu. Perfect! Cukup semua rasa.. masamnya, masinnya, manisnya, pedasnya.

Sambal belacan thai ini salalunya menjadi tarikan utama di kedai-kedai Tomyam.

Nak tahu rahsia buat sambal belacan yang padu?

Ikuti perkongsian oleh Ummu Naim Qalaq di bawah. Menurutnya, resipi ini dipelajari dari isteri tokeh kedai tom yam melayu siam.

Jom cuba!

SAMBAL BELACAN TOMYAM YANG SEDAP DAN PADU!

(Saya belajar dengan isteri tokeh kedai tom yam melayu siam)

Resepi asal cili api semata.. tapi saya olah campur cili merah sikit

BAHAN-BAHAN :

10 biji cili api + 3 biji cili merah

3 ulas bawang putih yang besar (kalau kecil, letak 5 ulas)

Belacan (guna belacan hitam + putih, bakar/goreng dahulu)

Gula

Garam

Ajinamoto jika suka

Asam kasturi (ambil jus sahaja, ambil agak banyak biar rasa masam)

Sedikit cuka

CARA-CARA MEMBUATNYA :

  • Kisar semua bahan. Tak perlu terlalu halus. (biar kasar macam di kedai tomyam yang selalu kita makan tu)

  • Perasakan dengan secukup rasa.
  • Siap!

Nota: Belacan hitam tu belacan belah utara. Sedap belacan ni.

Boleh buat stok sambal ni banyak-banyak dan simpan dalam peti ais. Nak makan tinggal ambik je.

Saya dah guna resepi puluhan tahun.

Selamat Mencuba!

Sumber/Foto : Ummu Naim Qalaq

Continue Reading

Isu semasa

Satu Dalam Sejuta, Wanita Terk3jut Lahirkan Bayi Kembar Berbeza Bapa

Published

on

By

Terk3jut Lahirkan Bayi Kembar Berbeza Bapa

BRAZIL – Seorang wanita berusia 19 tahun mend4kwa bahawa dirinya telah meIahirkan anak kembar daripada dua bapa berbeza selepas melakukan hubungan s3ks dengan dua lelaki pada hari yang sama.

Dilap0rkan, dia terkejut apabila keputusan ujian paterniti DNA yang dilakukan untuk mengesahkan siapa bapa kepada bayinya menunjukkan dua lelaki berbeza.

Apabila dia mengetahui bahawa bapa kepada bayinya merupakan dua lelaki berbeza, dia berkata: “Saya tidak tahu perkara sebegini boleh berlaku.”

Dokt0r Tulio Jorge Franco, berkata bahawa kes itu sangat jarang berlaku dan menyifatkannya sebagai situasi “satu dalam sejuta”.

Kembar

Menurut lap0ran media tempatan, wanita yang berasal dari Mineiros, Brazil telah melakukan hubungan s3ks dengan dua lelaki berbeza pada hari yang sama dan hamiI daripada mereka berdua.

Dia dilap0rkan berkata: “Saya terkejut dengan hasilnya. Saya tidak tahu ini boleh berlaku. Mereka sangat serupa.”

Pakar perub4tannya berkata terdapat hanya kira-kira 20 kes heter0parent4l superfecundation lain di seluruh dunia, seperti yang diketahui secara saintifik.

Fenomena ini sangat jarang berlaku yang melihat seorang wanita melahirkan anak kembar dengan bapa kandung yang berbeza.

Ia berlaku apabila 0vum kedua yang dikeluarkan semasa kitaran haid yang sama juga diseny4wakan oleh sel sp3rma lelaki yang berbeza dalam hubungan s3ksual yang berasingan, jelas Perpustakaan Perubatan Negara.

D0ktor melap0rkan bahawa, “Ia mungkin berlaku apabila dua telur daripada ibu yang sama disenyawakan oleh lelaki yang berbeza. Bayi berkongsi bahan genetik ibu, tetapi mereka tumbuh dalam plasenta yang berbeza.”

“Ia amat jarang berlaku. Ia adalah satu dalam sejuta. Saya tidak pernah membayangkan bahawa saya akan melihat k3s seperti ini dalam hidup saya,” tambahnya.

kembarWanita itu menjelaskan bahawa bayinya kelihatan sangat serupa tetapi selepas lapan bulan dia mula meragui tentang   bapa kepada anaknya.

Semasa bayi tersebut berusia lapan bulan, dia mendapat DNA daripada lelaki yang disangkakan sebagai bapa kepada kembar tersebut.

Bagaimanapun, keputusan ujian itu menunjukkan hanya salah seorang dari bayi tersebut merupakan anaknya.

Kemudian, dia melakukan ujian sekali lagi tetapi keputusannya masih sama.

Ketika itulah dia teringat yang dia telah melakukan persetu buhan dengan lelaki lain pada hari itu.

Sumber : Mirror.Co

Continue Reading

Isu semasa

Kemarau Berpanjangan, ‘Bandar Hantu’ Muncul Semula Selepas Hampir 30 Tahun Menghilang

Published

on

By

muncul

‘Bandar Hantu’ Muncul Semula 

MADRID – Sebuah perkampungan di Sepanyol yang tenggeIam dalam pembinaan sebuah kawasan tadahan air selepas ditinggalkan penduduknya muncul semula selepas paras air menurun.

Kemunculan semula sebuah ‘bandar h4ntu’ selepas hampir 30 tahun menghiIang mengundang rasa sebak kepada orang ramai yang melihatnya. Bandar Aceredo, di Sepanyol yang tenggeIam dalam empangan muncul kembali selepas kawasan itu mengalami kem4rau selama dua bulan.

muncul

Menurut laporan CNN, runtuh4n bandar Aceredo itu timbul semula selepas musim kem4rau melanda kawasan itu yang menyaksikan hujan tidak turun selama dua bulan berturut-turut. Keadaan kering dan panas berpanjangan itu telah membawa runtuh4n bandar itu kembali ke permukaan.

Pemandangan Aceredo sekali lagi menggamit kenangan dan menusuk jiwa-jiwa penduduk setempat. Walaupun ditenggeIami dengan air sejak sekian lama, struktur bangunan itu masih teguh berdiri dan hal ini cukup menyentuh perasaan penduduk yang pernah menetap di sana.

muncul

Kampung Aceredo dahulunya menempatkan kediaman bagi kira-kira 120 orang penduduk. – AFP

Tragedi Banjir

Terdahulu, dalam sebuah tr4gedi, kampung Aceredo dilanda b4njir pada 1992 apabila loji hidroelektrik Portugis menutup pintu airnya, menyebabkan sungai Limea membanjiri tanah dan bangunan di kawasan sekitarnya.

Namun, dalam beberapa keping foto kelmarin, paras air di empangan itu mulai surut, sekali gus memunculkan semula rumah-rumah dan jelapang milik penduduk Aceredo sebelum mereka terpaksa menyerahkan tanah tersebut dan berpindah.

muncul

muncul

Banyak dinding dan bangunan di kampung itu telah run’tuh namun beberapa struktur bangunan masih kukuh.

Tragedi Acedero bermula dengan perjanjian dibuat pada 1968 antara ketua negara dari Sepanyol dan Portugal iaitu Francisco Franco dan António de Oliveira Salazar, untuk menggunakan sungai sempadan kedua-dua negara itu  bagi membina empangan Lindoso.

Perjanjian tersebut bagaimanapun menyebabkan berlakunya r4mpasan tanah dan rumah di beberapa buah kampung.

muncul

Selain Aceredo, empat buah kampung lain iaitu O Bao, Buscalque, A Reloeira dan Lantemil hiIang ditenggeIami air apabila pintu empangan itu ditutup, memksa penduduk di situ berpindah pada 1992.

Namun, kemunculan bandar hantu Aceredo ini juga merupakan rahmat bagi sektor pelancongan yang dilanda t3ruk oleh p4ndemik C0vid-I9. Selepas kemunculan semula, bandar ini menjadi tempat baharu tumpuan pelancong untuk melihat sendiri keadaannya. Pemandangan runtuhan kota itu terdedah disebabkan kemarau yang melanda dan pelancong juga boleh melihat bandar yang pernah maju pada masa lalu.

Sumber : Kosmo, Lobak Merah

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Nz digital Family