Connect with us

#TAULADAN

7 tip cari jodoh oleh Dr Fadzilah Kamsah

Published

on

jodoh

Saat ketika masih bujang, setiap individu pasti tertanya-tanya akan akan siapa gerangan jodoh nya.

Pasangan terbaik ialah yang pernah melihat waktu terbu,ruk kita.

Demikian tip pakar motivasi, Datuk Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah yang turut berkongsi enam panduan lain tentang mencari jodoh.

jodoh

Setiap insan di dunia ini dilahirkan berpasangan dan jodoh itu merupakan rahsia-NYA.

Namun semakin meningkat usia, hati akan resah dan gelisah bila disoal berkaitan cinta dan jodoh.

Usah terburu-buru membuat keputusan kerana memilih jodoh ibarat menentukan masa depan. Ia perlu dilakukan dengan teliti, andai tersilap langkah d3rita sepanjang hayat.

Berikut 7 panduan yang dikongsikan Dr Fadzilah Kamsah atau lebih mesra dengan panggilan Tok Abah buat si bujang mencari jodoh:

1. Jangan berasa sendiri dan membanding-bandingkan dengan kawan kamu semua yang sudah berkeluarga. Jodoh bukan perlumbaan, maka tidak perlu melihat mereka.

2. Tetap bujang sehingga kamu benar-benar telah menjumpai seseorang yang matang dan bertanggungjawab untuk mencintai kamu dan keluarga kamu.

3. Pilih seseorang yang sedar bahawa tiada tempat untuk bermalas-malas dalam sebuah perhubungan yang memerlukan komitmen.

4. Pilih si dia yang tidak pernah menghukum masa lalu kamu.

Seseorang yang menghargai kamu pada masa ini dan sentiasa ‘look forward’ untuk mencipta kehidupan terindah denganmu.

5. PILIHLAH SI DIA YANG TELAH MELIHAT MASA TERBURUK KAMU, MAKSUDNYA PERNAH MELIHAT KAMU GAGAL DAN HAMPIR PUTUS ASA. DIA DATANG SEBAGAI

KEKUATAN DAN SENTIASA PERCAYA DENGAN KEUPAYAAN KAMU.

jodoh

6. Pilihlah si dia yang sentiasa meletakkan ALLAH SWT di tempat tertinggi dan mendekatkan kamu dengan-NYA

7. Pilihlah si dia yang tidak pernah merasa penat denganmu. Seseorang yang sentiasa mempunyai idea untuk elak kamu merasa bosan dan membuat sesuatu perkara memberikan inspirasi serta indah.

Jodoh itu ALLAH telah tetapkan. Usah merasakan ia terlambat kerana hidup ini ALLAH telah bentangkan penuh keindahan untuk kita.

Kadangkala, ALLAH sengaja menghilangkan jodoh kita dengan pasangan sebelum ini, hanya kerana Dia lebih mengetahui orang yang tepat untuk menjadi milik kamu.

Mulai hari in berdoalah dan ubah diri menjadi insan yang lebih baik dan baik. Insya-ALLAH ada calon yang baik pasti menghampiri dan mengetuk pintu hatimu untuk berumahtangga.

Sampai masanya anda akan temukan jodoh yang telah ditetapkan dari luh mahfuz. Terus berdoa, dan jangan pernah Lelah dan putus asa.

SUMBER: SINARHARIAN

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

#TAULADAN

Sumayyah (Srikandi Islam) yang disek,sa dengan kej4m, dis4lib dipadang pasir yang terik, dibak4r,ditindih batu pan4s! 

Published

on

By

sumayyah

Sumayyah binti Khayyathm ialah syahidah pertama umat Islam yang menumpahkan dar4hnya demi mempertahankan keimanannya bersama suami dan anak lelakinya. Teladan istimewa yang wajar dikenang sepanjang zaman.

Sumayyah binti Khayyath adalah seorang h4mba sahaya milik Abu Hudzaifah bin Al-Mughirah. Oleh tuannya, ia dikahwinkan dengan seorang lelaki asal Yaman yang bernama Yasir bin Amir yang merupakan perantau di kota Makkah.

sumayyah

Kerana banyak mendapat halangan, Yasir meminta perlindungan kepada Abu Hudzaifah yang merupakan kepala suku Bani Makhzum.

Hasil perkahwinannya dengan Yasir bin Amir, Sumayyah dikurniai anak lelaki yang diberi nama Ammar bin Yasir. Melalui anak lelakinya inilah, pasangan Yasir dan Sumayyah mengenali agama Islam.

Suatu hari, Ammar yang mula menginjak usia remaja mendengar khabar tentang kedatangan nabi baru yang membawa ajaran Tuhan. la pun segera mencari dan ingin membuktikan khabar tersebut.

Sebaik sahaja mengenali Rasulullah s.a.w., Ammar pun terus jatuh hati dan langsung mengucapkan ikrar syahadatnya. Mendapat khabar gembira, Ammar segera menceritakan kepada ayah bundanya.

Berbeza dengan kebanyakan orang Quraisy yang anti bahkan memu,suhi Islam, Yasir dan Sumayyah justeru menyambut gembira khabar gembira ini. Bahkan mereka kemudian mengikuti jejak Ammar untuk bersyahadat dan menjadi Muslim dan Muslimah.

Keislamanan yang awalnya disembunyikan akhirnya diketahui juga. Mendengar cerita bahawa keluargaYassir ini memeluk agama Islam menimbulkan kemar4han Abu Hudzaifah.

la memaksa supaya keluarga ini meninggalkan Islam dan kembali kepada agama nenek moyang mereka yang meny3mbah latta dan uzza.

Namun ketiganya berkeras mempertahankan keyakinan mereka.

Seperti yang dialami oleh golongan awal yang memeluk Islam, Yasir, Sumayyah, dan Ammar mengalami banyak sekali halangan dan cubaan.

Hal ini ditambah lagi kerana status keluarga mereka yang bukan daripada kalangan bangsawan Quraisy.

Akibatnya penderita4n yang mereka alami keterlaluan dan mereka dis3ksa dengan kej4m mel4mpaui batasan kemanusiaan.

Orang yang paling kej4m meny3ksa mereka adalah orang-orang yang selama ini melindunginya iaitu daripada kalangan Bani Makhzum yang dipimpin Abu Hudzaifah.

Sumayyah yang merupakan seorang wanita, dihumb4n ke atas pasir, lalu tubuhnya dit1mbus dengan pasir yang sangat pan4s.

Seakan belum puas hati, dada Sumayyah kemudiannya dih1mpit dengan batu besar supaya ia tidak dapat bernafas

Lalu mereka memaksa Sumayyah untuk mengimani berh4la-berh4la nenek moyang mereka.

Namun wanita solehah ini tetap bertahan dengan keyakinannya kerana ingat janji Allah SWT bagi hamba-Nya yang bertakwa, iaitu syurga.

Yasir, Sumayyah, dan Ammar terus mendapatkan s3k,saan yang sedemikian k3ji.

Mereka dider4, dic4mbuk, disal1b di padang pasir yang terik, dit1ndih dengan batu pan4s, dibak4r dengan besi pan4s, bahkan sampai ditenggelamkan ke dalam air hingga ses4k nafasnya dan menggelup4s kulitnya yang penuh dengan luk4.

Suatu hari ketika Ammar sudah tidak mampu untuk menanggung peny3ksaan, ia kemudian mengadu pada Rasulullah s.a.w. mengenai keadaannya.

Rasul yang setiap hari datang memberikan sokongan lantas berseru, “Sabarlah, wahai keluarga Yasir. Tempat yang dijanjikan bagi kalian adalah syurga.”

Sekalipun berat s3k,saan yang diterima, namun ketiganya tetap mempertahankan keislamannya.

Ketika berada dalam keadaan sedar, tidak ada satu pun kalimat yang terlontar dari mulut ketiganya kecuali kalimat “Ahad..Ahad..” seperti yang dilontarkan Bilal bin Rabah.

Hal ini semakin meningkatkan amar4h orang Quraisy kerana gagal melunturkan keimanan mereka.

Hingga suatu ketika, orang Quraisy berasa putus asa dengan keteguhan iman ketiganya, mereka memutuskan membu,nuh Sumayyah.

Adalah Abu Jahal yang melaksanakan perbuatan k3ji tersebut. Dengan t0mbaknya yang runcing, Abu Jahal menjadikan Sumayyah mujahidah pertama yang gugur di jalan Allah apabila t0mbak tersebut menembusi d4da Sumayyah.

sumayyah

Menjelang wafatnya, tidak sedetik pun Sumayyah menggadaikan keimanannya. Sumayyah binti Khayyath simbol ketabahan hati, kekuatan iman, dan ketangguhan jiwa seorang mujahidah.

la rela mengorbankan segala-galanya, termasuk jiwa dan raganya demi Islam.

Sumayyah binti Khayyath syahid dengan meninggalkan teladan yang luar biasa.

Tidak hairan ia menjadi wanita yang sangat mulia dengan keberanian dan ketabahannya.

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan: “Kami telah beriman” sedang mereka tidak diuji lagi?” (Surah Al Ankabut, ayat 2).

Mashallah, semoga kita mendapat kekuatan iman seperti srikandi islam yang hebat ini, iaitu SUMAYYAH!

SUMBER: CAHAYAPURNAMA

Continue Reading

#SEMASA

BOB LOKMAN MEN1NGGALKAN KITA SEMUA

Published

on

By

Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati
BOB LOKMAN MENGEMBUSKAN NAF4S TERAKHIR
Innalillahi wainna illaihirojiun…
Setiap yang bernyawa pasti akan merasai m4ti.
“Ya Allah Ya Tuhanku ampunilah dia, rahmatilah dia, maafkanlah dia, muliakanlah kem4tiannya, lapangkanlah kuburnya, jadikanlah syurga sebagai ganti tempat tinggalnya dan berilah kesabaran kepada ahli keluarga beliau, semoga arwah di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman..”
Untuk makluman semua, Abg Bob Lokman baru sahaja men1nggal dunia, Hari JUMAAT.. Sama-sama kita sedekahkan alfatihah.
May be a black-and-white image of 1 person and beard
KOTA BHARU : Penulis lirik terkemuka tanah air yang juga pelakon terkenal, Bob Lokman, 58, men1nggal dunia hari ini.

Difahamkan Bob Lokman atau nama sebenarnya, Mohd. Hakim Lokman men1nggal dunia di kampung halamannya di Kubang Kerian.

Utusan Malaysia sebelum ini melaporkan penulis lirik itu bergantung ny4wa pada j4ntung kombinasi bateri iaitu alat bantuan jantung, Implantable Automatic Cardioverter Defibrilator (IADC). –UTUSAN

Sumber : Utusan / AstroAwani

Continue Reading

#SEMASA

KANAK-KANAK M4UT TERTUSUK SERPIHAN K4CA

Published

on

By

Mengutip berita dari Perlis Aktif , seorang kanak-kanak ditemui m4ti ketika sedang bermain. Sama-sama kita hadiahkan Al-Fatihah untuk Muhammad Arif Fayyadh b Wahyu Asmi.
ADIK ARIF FAYYADH DITEMUI MEN1NGGAL
Mengutip berita dari Perlis Aktif , seorang kanak-kanak ditemui m4ti ketika sedang bermain. Sama-sama kita hadiahkan Al-Fatihah untuk Muhammad Arif Fayyadh b Wahyu Asmi.
Mengikut laporan, adik Arif Fayyadh meninggal dengan cara tertusuk serpihan k4ca ketika bermain di rumahnya di Kampung Bukit Changgang, Banting.
Salam takziah buat keluarga arwah

MELOMPAT dari sofa, dada tertusuk k4ca meja, pemergian tr4gis seorang kanak-kanak di Kampung Bukit Changgang, Banting, Selangor menjadi perhatian hati warga maya.

Aj.al tertulis buat kanak-kanak lelaki, Muhammad Arif Fayyadh bin Wahyu Asmi, 7, yang m4ut selepas tertusuk serpihan k4ca di bahagian dada ketika bermain di rumahnya.

Ketua Polis Daerah Kuala Langat Superintenden Ahmad Ridhwan Mohd Nor @ Saleh berkata kejadian berlaku ketika mangsa sedang bermain sendirian pada kira-kira jam 4.00 petang.

“Semasa kejadian berlaku, ibu bapa mangsa turut berada di dalam rumah, mereka mendakwa kanak-kanak itu melompat di atas sofa rumahnya sebelum jatuh di atas meja k4ca yang berada di hadapan sofa.

“Kejadian tersebut mengakibatkan dada mangsa terkena serpihan kaca. Mangsa telah dikejarkan ke klinik berhampiran sebelum dibawa ke Hospital Banting dan disahkan meninggal dunia ketika menerima rawatan kecemasan,” katanya.

Sumber : PerlisAktif / SinarHarian

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Nz digital Family