Connect with us

#DUNIA

Detik pertemuan sang ayah dan anaknya yang terpis4h waktu anaknya berusia 2 tahun

Published

on

Jangankan ibu, seorang ayah juga merasakan kesakitan apabila terpisah dengan anak kandungnya. Kita sedia maklum perpisahan adalah satu momen yang menyakitkan ji.wa. Begitulah apa yang terjadi antara ayah dan anaknya.

Video pertemuan haru bahagia tersebut telah ditonton 7,2 juta kali.

Sangat mengharukan apabila admin mendapat khabar berita mengenai video yang tersebar tentang ayah dan anaknya terpi.sah waktu usia anaknya menginjak 2 tahun. Video mengharukan tersebut mendapat sambutan yang luar biasa. Ramai orang yang tersentuh dengan momen pertemuan itu. Kelihatan sang ayah dan anak berpelukan sambil men4ngis kerana terlalu merindui antara satu sama lain.

Ikuti berita selanjutnya di bawah.

 

Brilio.net – Ikatan orang tua dan anaknya sangatlah erat, bahkan sampai tidak bisa dipi.sahkan. Baik orang tua mahupun anak, tidak ada yang sanggup tinggal lama berja.uhan, apalagi sampai bertahun-tahun. Namun sayangnya tidak semua orang beruntung bisa tinggal bersama dengan orang tua mereka. Beberapa dari mereka harus berpis4h sementara karena berbagai alasan.

Meski saat ini komunikasi sudah semakin canggih, tetapi bisa melihat apalagi memeluk langsung anaknya adalah sesuatu yang tak ternilai. Seperti yang dirasakan oleh seorang ayah yang satu ini. Sebuah video haru merekam detik-detik pertemuan sang ayah dengan anaknya yang sudah 6 tahun berpis4h. Video yang diunggah oleh akun TikTok @bonggan_bisa itu seketika menarik perhatian warganet yang menontonnya.

Sejak usia 2 tahun, bocah laki-laki yang tak diketahui namanya itu harus terpi.sah dengan ayahnya untuk beberapa tahun. Sang ayah harus pergi ke Taiwan untuk mencari nafkah. Sang anak yang tahu akan ditinggal ayahnya itu men4ngis sambil bert3riak kencang.

“6 Tahun lalu ketika mau terbang ke Taiwan, Dede masih usia 2 tahun. Sungguh berat sekali meninggalkannya,” tulisnya dalam video, seperti brilio.net kutip dari TikTok @bonggan_bisa, Senin (6/9).

Setelah 6 tahun terpi.sah dengan anak. Sang ayah akhirnya bisa menemui anaknya yang telah besar. Ayahnya yang pulang dari Taiwan langsung menghampiri anaknya yang sedang bermain bola di lapangan dekat rumah.

Rasa gembira dan tak sabar menemui anaknya terlihat dari langkah sang ayah berjalan cepat menyusuri jalan setapak. Sesaat anak itu bingung dan terdiam melihat sosok pria yang tiba-tiba muncul di lapangan. Namun ketika pria itu membuka maskernya, barulah ia tersadar bahwa itu adalah ayahnya.

Anak dan ayah itu langsung berpelukan. T4ngis pun pecah di tengah lapangan sambil disaksikan oleh warga di sekitar sana. Mereka terus berpelukan melepas rindu yang selama ini menumpuk.

“setelah 6 tahun berpisah jarak Indonesia – Taiwan. Akhirnya aku bisa kembali memeluk anakku,” tulisnya dengan emoji menangis.

Video yang diunggah Sabtu (4/9) itu telah ditonton 7,2 juta kali. Beragama tanggapan dari warganet memenuhi kolom komentar postingan video tersebut.

“berarti komunikasi mereka terjalin dg baik selama ini melalui tlp n vc. klo enggk pasti si anak canggung, sejak 2 th, bisa2 lp mlhn. bahagia lihtnya,” komentar akun @bita0732l0.

“kenapa jadi merinding liatnya, gk terasa mata berkaca2,” kata @abidzar876.

“jam 00.45 aq ikutan mewek lihat bginian. bsa ngrasain sebahagia apa ayahnya bsa meluk lgsg anknya..,” tulis trial Shaqueela.

SUMBER : BRILIO.NET , CHANNEL YOUTUBE TRIBUN JATENG

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

#DUNIA

(GAMBAR) Surya Manurung “TIKTOKERS INDONESIA” Penderita Sindrom Langka Berkahwin!

Published

on

By

SURYA

Baru-baru ini warganet telah dihebohkan dengan postingan terbaru dari Surya Manurung yang menunjukkan momen Bahagia di saat pernikahannya.

surya

Setelah itu, ribuan doa pun membanjiri ruangan komen Tiktok Surya Manurung tersebut. Banyak netizen yang berharap bahwa perkara itu bukan gimik atau lakonan sahaja.

Dalam postingan tersebut, ia tampak merasa bahagia mempersunting wanita cantik di sampingnya. Surya Manurung pun merasa bersyukur telah rasmi melepas masa bujangnya. Hal itu terlihat dalam keterangan yang diletakkan pada postingannya itu.

surya

“Alhamdulillah Ya Allah,” tulisnya seperti dikutip dari akun TikToknya Surya Manurung.

Seperti yang telah diketahui, Surya Manurung merupakan seorang lelaki yang divonis memiliki kelainan genetik sindrom baber say. Namun, ia tak merasa malu dengan hal itu. Justru ia tampak memperlihatkan kehidupannya di berbagai media sosial, sehingga mampu menginspirasi banyak orang.

Netizen pun ramai-ramai menunjukkan kebahagiaannya dengan mempersembahkan doa-doa terbaiknya. Banyak warganet yang mendoakan agar keluarga Surya Manurung dan isterinya sentiasa menjadi keluarga yang sakinah, mawaddah, dan warahmah.

surya

Inilah sesetengah komen dari netizen Indonesia yang dapat dibaca di ruangan komen tiktok Surya Manurung.

“Semua sempurna di mata orang yang tepat,” ujar @mawarkinanti199.

“Istrinya cakep masya Allah,” kata @RZQamelia menambahkan.

“Semoga menjadi keluarga samawa ya, Bang,” timpal akun TikTok @scotermatic.

Meskipun begitu, tak jarang pula netizen yang cemas dan berharap agar pernikahan tersebut bukan hanya sekedar gurauan atau gimik.

“Terharu gua cuy, semoga sii cewek bener-bener tulus, aamiin,” ujar @NotYourType mendoakan.

“Merinding bulu gue, semoga benar-benar bukan settingan,” tulis akun @yescy menimpali.

Namun, hal itu diyakinkan oleh seorang warganet yang memiliki akun @Awasadacinta. Ia meyakini bahwa pernikahan tersebut memang benar.

“MasyaAllah, ini memang beneran, ini anak temanku (Sarmon) Dumai, semoga SAMAWA yaa Ananda,” tulisnya.

surya

Hingga kini, postingannya tersebut telah mendapatkan lebih dari 52 ribu like dan lebih dari dua ribu komen dari warganet yang menunjukkan perasaan bahagianya.

Inilah yang dikatakan jodoh tidak mengenal rupa. Keikhlasan hati lah yang sebenar-benarnya perlu dilihat. Semoga bahagia hingga ke akhir hayat buat kedua pasangan Surya dan isterinya.

SUMBER: SUARAJOGJA

Continue Reading

#DUNIA

Anda akan dibayar RM67,156 jika pindah ke Sardinia!

Published

on

By

sardinia

Geran berjumlah 12,700 pound (RM67,156). Inilah yang ditawar Kerajaan Sardinia, Itali sebagai insentif bagi mereka yang sanggup berpindah ke pulau tersebut.

sardinia

View of the harbor with luxury yachts of Porto Cervo, Sardinia, Italy. The town is a worldwide famous resort and a luxury yacht magnet and billionaires’ playground

Lap0r Daily Mail, geran yang menarik itu merupakan sebahagian daripada skim bagi menggalakkan orang ramai membeli rumah usang dan mengubahsuainya serta memulakan perniagaan baharu di kawasan luar bandar Itali.

Syarat yang dikenakan adalah tanah yang dimaksudkan mesti terletak di kawasan dengan populasi kurang 3,000 penduduk kerana bandar tersebut memerlukan peningkatan ekonomi yang ketara.

Geran hanya akan diberikan kepada mereka yang benar-benar merancang untuk tinggal di sana sepenuh masa.

sardinia

Sebanyak 38 juta pound (RM200 juta) sudah dibayar sebagai inisiatif yang bertujuan membantu menarik orang ramai ke kawasan luar bandar. Ini bagi meningkatkan perdagangan di bandar-bandar kecil dengan memberikan bantuan kewangan kepada pembeli rumah.

Sardinia ialah pulau kedua terbesar di Mediterranean. Pulau itu juga dianggap sebagai permata semula jadi dengan sejarah budaya yang kaya dengan lebih 1,000 batu pantai berpasir.

Selain itu, bandar pelabuhan yang indah serta masih mengekalkan tinggalan zaman gangsa yang dibina sejak 1,500 sebelum Masihi.

Namun, pulau itu sama seperti kawasan luar bandar Itali lain yang mengalami masalah populasi yang semakin berkurangan. Ekonomi juga lembap selepas generasi muda mula berpusu-pusu ke bandar besar untuk bekerja.

Presiden Sardinia, Christian Solinas berkata, pihaknya sudah meletakkan syarat kepada golongan muda membuat keputusan untuk kekal hidup di sini dan membangunkan ekonomi wilayah yang merudum.

“Kita berterima kasih kepada sumbangan pembeli rumah pertama. Sardinia menjadi tanah subur bagi mereka yang akan berpindah ke sana atau memutuskan untuk berkeluarga di sini.

sardinia

“Tidak mungkin ada pertumbuhan tanpa peningkatan sebenar wilayah dan kawasan paling kurang bernasib baik yang mesti melalui dasar baharu untuk mengembangkan populasi semula,” katanya.

Namun, ada pepatah mengatakan “Hujan emas di negeri orang, Hujan batu di negeri sendiri” Lebih baik di negeri sendiri.

SUMBER: UTUSAN

Continue Reading

#DUNIA

IBU BAPA SIBUK “KARAOKE” KANAK-KANAK 3 TAHUN M4UT JATUH DARI TINGKAT 3!

Published

on

By

JATU

Riau; Mal4ng tak berbau. Lantaran lalai dan sibuk berkaraoke hingga pagi buta, ibu bapa ini kehil4ngan cahaya mata berusia 3 tahun.

JATU

Menurut lap0ran Liputan6, ibu bapa yang sedang berkaraoke tidak menyedari anak lelaki 3 tahun m4ut dalam keadaan tr4gis selepas terja,tuh dari tingkat 3 di Hotel Grand Central, Jalan Jendral Sudirman, Kecamatan Bukit Raya, Pekanbaru, Riau, Indonesia pada jam 3.30 pagi waktu tempatan.

Disedari Pak Guard, Pengurus Hotel

JATU

Kejadian yang menimpa kanak-kanak lelaki itu hanya disedari pengawal keselamatan dan pengurus hotel yang ketika itu berada di pos belakang hotel sebelum ternampak sesuatu terja,tuh di halaman hotel tersebut.

Apabila dihampiri, alangkah terke,jutnya mendapati objek tersebut adalah jas4d seorang kanak-kanak yang sudah mening,gal dunia dalam posisi berbaring.

“Saksi yang melihat mang,sa berlumu,ran d4rah kemudian segera membawanya ke h0spital dengan kenderaan milik hotel,” kata Ketua Unit Siasatan Jen4yah P0lis Pekanbaru, Kompol Andrie Setiawan.

Saksi yang berada di tempat kejadian sempat mendongak ke atas dari lokasi mangsa terjatuh. Dia mendapati tingkap bilik pada aras 3 hotel itu terbuka.

Mereka kemudian cuba memasuki bilik bernombor 328 berkenaan tetapi tidak berjaya.

“Disebabkan tiada orang membuka pintu, kerani hotel membuka bilik dengan kunci utama. Bilik itu kosong dan tingkap terbuka,” tambahnya.

Ibu Ayah Pergi Karaoke Tingkat Bawah Hotel

Kira-kira 10 minit kemudian, ibu bapa mangsa yang juga warga dari bandar Lampung iaitu Muhammad Rizky Ravaneli, 22 dan  Okta Reviani Heni, 23 tahun kembali ke bilik mereka. Mereka yang tidak mengetahui perihal kema.langan itu mula mencari si kecil berkenaan namun tidak ditemui.

Pasangan muda itu berkata mereka tidak berada di dalam bilik hotel kerana berkaraoke di sebuah ruang karaoke di tingkat bawah hotel.

JATU

Saksi kemudian mengarahkan ibu bapa kanak-kanak itu ke lobi dan menerangkan keadaan.

H0spital Syafira

“Mangsa yang telah dibawa ke H0spital Syafira disahkan meningg4l dunia, Mangsa kemudian dibawa ke H0spital Bhayangkara P0lis Riau untuk be,dah sia,sat,” kata Andrie.

Kejadian ini wajar dijadikan pengajaran, khususnya golongan ibu bapa dan mereka yang bergelar penjaga kanak-kanak. Hanya kepada kita insan-insan kecil ini mengharapkan perlindungan.

H0spital Bhayangkara

Bukan sahaja ditinggalkan sendirian di rumah, kanak-kanak tidak boleh dibiarkan sendirian tanpa pengawasan sama sekali.

Menurut Jabatan Kesihatan dan Hal Ehwal S0sial AS, kanak-kanak tidak sepatutnya ditinggalkan di dalam kereta, taman permainan atau di mana sahaja tanpa pengawasan.

Hal ini kerana kanak-kanak di bawah umur berkenaan tidak dapat menentukan yang mana selamat dan yang mana tidak. Mereka lebih mementingkan keser0nokan sendiri seperti bermain berbanding keselamatan diri sendiri.

Hotel Grand Central Pekanbaru

Kempen Keselamatan Kanak-Kanak di Amerika Syarikat (AS) membataskan hanya kanak-kanak berusia 12 tahun ke atas boleh ditinggalkan sendirian di rumah.

Manakala bagi sesetengah negeri di sana terdapat had umur tersendiri seperti Illinois, 14 tahun, Maryland, 8 tahun, manakala Oregon, 10 tahun.

Selain umur dan kematangan, kanak-kanak perlu didedahkan dengan kemahiran tertentu apabila berdepan situasi kece,masan.

Takziah buat ibu bapa tersebut serta keluarga mereka. Semoga kes sebegini tidak akan berulang lagi dan menjadi iktibar buat para ibu bapa dan penjaga lain.

SUMBER: HARMAGIDUN

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Nz digital Family